Wandelen in de oostpunt

Portugal, Piedade

Voor vandaag hebben we in onze wandelgids een wandeling uitgezocht op de oostkant van pico. 11,8 Km. Zo op papier lijkt het niet een hele zware wandeling. We beginnen met een klim van ongeveer 300 meter maar daarna dalen we af naar de kust en lijkt de route relatief vlak te lopen. Je doet er volgens het boekje 4 uur over.
Goed tot zo ver de theorie...........
Na een prachtige klim over gravelpaden de berg over, begint de afdaling. Prachtig. Ondertussen snoepen we her en der nog wat rijpe druifjes die langs de kant van de weg hangen. Na de afdaling komen we aan in Calhau een klein gezellig dorpje. Vanaf hier wordt de wandeling vlak en gaan we langs de kustlijn verder wandelen ( over de kliffen). Na verloop van tijd gaat de route over in een fishermanstrail zoals er staat, maar de trail hebben wij niet gevonden:) We lopen hier over vulkanisch gesteente en moeten op die manier onze weg zien te vinden. Veel klimmen en klauteren dus (wel heel mooi maar niet precies wat wij onder vlak hadden verstaan).
Albert loopt zelfs zo hard dat hij de zolen van z'n wandelschoenen verliest. Provisorisch geplakt met leukoplast, maar dat houd nog geen vijf minuten op de scherpe lava. Even later de andere schoen precies hetzelfde probleem. Tijd voor een paar nieuwe dus. Als we het visserspad achter ons laten hopen we op een wat beter pad richting vuurtoren, het pad wordt iets beter maar het blijft nog steeds goed opletten waar je je voeten neer zet. We komen weer over stukken lavagesteente heen.
Bij de vuurtoren zijn we het pad even kwijt en lopen we maar naar de vuurtoren toe waar we via de andere kant en de asfaltweg onze route vervolgen terug richting Manhenha. Hier halen we nog een lekker ijsje voordat we koers terug richting het huisje zetten. We steken de bbq nog even aan, en gaan verder niet te veel meer doen vandaag.

Wel meer schoenen mee toch? Mooie foto's.

Harm en Hilma 2018-09-23 21:53:04

Hahaahaha halve zool! Mooi omgeving hoor! En lekker weertje, beter dan hier. Veel plezier vandaag! 🐋🐬🐳🐟🦈

Ester en Bart 2018-09-24 08:31:41

Eerste ingeving: stelletje halve zolen! Het ziet er wederom erg mooi uit, mooi om te zien, leuk om te lezen en mee te genieten! Lekker genieten daar samen!

Jarno 2018-09-25 20:58:46

Ja, het deed me denken aan een keertje wadlopen. Toen er ook iemand een halve zool verloor :)