Valley of the temple's

Italië, Agrigento

Vanmorgen na jet ontbijt vertrekken we richting de valley of the temple's een oude griekse stad genaamd Akragas. Na de nodige omwegen ( italianen sluiten wel wegen af maar omleidingen kennen ze niet😀) komen we hier aan. Van de stad is nog relatief gezien veel overgebleven en er is veel te zien over een grote afstand. We beginnen bij echte ruine's en lopen dan door naar de catacomben wat ons hier verbaast is dat er zowel onder de grond catacomben zijn als een soort van begraafplaats zoals bij ons. Ook staat er een toren waarvan het vermoeden is dat daar vroeger de paarden werden begraven. Als we de catacomben achter ons laten lopen we richting de tempel's voor verschillende goden van sommige staat er nog heel veel overeind en van anderen bijna niks. De enige tempel die nog grotendeels overeind staat is echt prachtig om te zien. De reden dat alleen deze nog overeind staat is dat hij op kleigrond staat en de rest op rots de kleilaag zorgt voor een soort van demping tijdens aardbevingen en dergelijke. Ook hebben we geleerd dat veel tempels gemaakt zijn van het relatief zachte en ligte limestone of terwijl krijtrots.
Als we zijn uitgekeken in de vallei zelf gaan we nog even naar het bijbehorende museum. Hier liggen een hele boel spullen die ze gevonden hebben in Akragas tijdens opgravingen als je ziet hoe mooi de spullen versierd zijn kun je niet anders dan bedenken hoe mooi de stad er vroeger uit gezien heeft. Ook zijn er een hel scala aan oude minten die prachtig gedetaileerd zijn. Na het museum tijd voor de lunch maar zoals al vaker deze vakantie zijn we een beetje laat (14.30) en is er nergens meer een broodje te verkrijgen ( na 13.00 heel lastig). Dan maar lunchen met een calloni en daarna een broodje ijs ( ja toch een broodje). Hierna nog even naar de supermarkt voor de bbq die we vanavond willen houden. Wij hadden gedacht dat een wegwerpbbq wel zo gevonden zou zijn maar helaas dat kennen ze niet in Italie dan zelf maar wat in elkaar knutselen.
Voor morgen staat weer een wandeling op het programma.

Mooie ruïnes. Ook mooie foto's. Lekker BBQ -en.

Harm en Hilma 2017-05-20 21:37:59

Prima constructie, MacGyvers ;-), veel mooie tempels, super!