Dagje cultuur snuiven

Portugal, Angra do Heroísmo

Na het ontbijt, dat voor Albert weer tegen viel,( weer een verkeerd broodje) maken we ons klaar voor een dagje Angra do Heroismo. De grootste stad van het eiland.
In het roemrijke verleden was het een verversingsstation voor de handelsroute's over de atlantische oceaan, dit is nog goed terug te zien in de stad.
Als eerste bezoeken we een kerkje, tijdens de rondleiding van de gids krijgen we te horen dat dit vroeger een ziekenhuis geweest was waar de zieke personen van boord in quarantaine gelegd werden en goed verzorgd. De mensen aan boord die voldoende geld hadden betaalden zelf de medische kosten en voor de mensen die dat niet konden was er een welgestelde vrouw die de kosten betaalde. Zij heeft later ook vormgegeven aan het huidige uiterlijk van de kerk. We drinken een kopje koffie en thee voor het bedrag van wel 1,65 totaal. Dat zijn nog eens prijzen.
Hierna vervolgen we onze tocht langs de prachtige huizen, paleizen en pleinen.
Na een heerlijke lunch in een soort van woonkamerrestaurantje lopen we richting Monte Brasil waar een van de 2 vestingen op gebouwd is. We kijken hier onze ogen uit het is een enorm groot bouwwerk wat de helft van de berg beslaat. We bekijken alleen de buitenkant omdat achter de vestingsmuren een nog bestaande militaire basis is. We lopen via de haven "waar we een afspraak maken om morgen mee te gaan op een snorkeltrip" naar de andere kant van de baai. Hier staat de tweede vesting, lang niet zo indrukwekkend als de eerste maar van buiten wel aardig. We hadden al gelezen dat aan de binnenzijde nu een hotel zit.
Dit is jammer want hierdoor zie je aan de binnenzijde niks terug van de historie.
Langzaam aan zetten we koers naar de auto om de rest van de dag lekker rustig aan te doen, nog even een boekje lezen, spelletje spelen en een biertje drinken.