Actief dagje

Portugal, São Bartolomeu de Regatos

Vanmorgen worden we al vroeg gewekt door onze buurtjes ( de kippen en haan). Na nog een poosje gedommeld te hebben stappen we om 8.30 maar uit bed. na het ontbijt stappen we in de auto voor een actief dagje. Na nog een tussenstop gemaakt te hebben bij de lokale bakker voor wat lekkere broodjes zetten we koers naar de misterios negros, dit is een dicht bos met een rondwandeling van ongeveer 5 kilometer. Klinkt als niet al te lang maar in de omschrijving die we gelezen hebben vraagt het nog wel wat van je lichaam. De temperatuur is heerlijk voor een wandeling.
Het blijkt een prachtige wandeling te zijn door het bos met af en toe moerassige ondergronden dan weer laag hangende takken en prachtige klimpartijen over de lavastenen heen. Het is gewoonweg genieten.
Eenmaal terug bij de auto is het ondertussen net half een en een mooie tijd voor de lunch. Als Albert 1 hap van z'n broodje gegeten heeft weet hij al weer dat ie de verkeerde keuze gemaakt heeft bij de bakker. Een broodje met appelvulling........
Na van broodje geruild te hebben zetten we koers naar de volgende bestemming Furnas de Enxofre. Hier een een kleine rondwandeling van een kwartier ongeveer. Op een plek waar de stoom en zwavellucht uit de grond komt het stinkt hier vreselijk naar rotte eieren maar is altijd een mooi gezicht om naar te kijken.
Als we hier zijn uitgekeken rijden we een stukje door naar Algar do Carvao dit is een krater/ grot die je kunt bezoeken hij opent om 14.00. We zijn er net iets eerder wat ons de gelegenheid geeft om hier nog even van de prachtige natuur te genieten.
Eenmaal binnen kijken we onze ogen uit het is hier prachtig de krater is ondertussen bedekt met verschillende soorten vegetatie vanuit alle hoeken een prachtig gezicht. Wat dieper de grot in krijgen we wat tekst en uitleg van een gids over de stalagtieten die je er kunt zien. Anders dan in andere grotten bestaan ze hier niet uit kalksteen en duurt het aanmerkelijk langer voor ze groeien. Ongeveer 1 cm in de 100 jaar hierdoor zijn ze nog niet zo groot( de laatste uitbarsting is 2000 jaar geleden).
Eenmaal boven de grond zetten we koers naar de Gruta do Natal (oftewel; De Kerstmis grot) Vlakbij de Misterios Negros waar we door een magma kanaal lopen. Hier krijgen we ook een prachtige helm op die we, blijkt, ook echt nodig zijn. Op sommige stukken is de doorgang vrij laag en nauw dat je bijna op handen en voeten er door moet kruipen, de vloer is hobbelig door de lava wat het ook wel wer heel mooi maakt. Deze grot is heel anders als de vorige maar beide zijn prachtig om door heen te gaan. Als we weer boven de grond staan vinden we dat we ook wel een ijsje verdiend hebben die we eerst maar eens gaan opsnorren. Na het ijsje zetten we weer koers naar het appartement waar we kennis maken met de eigenaar.
Hij vertelt ons dat het vandaag een mooie dag is om van de zonsondergang te genieten en laat ons op de kaart een mooie plek zien om heen te gaan, hij had gelijk het was prachtig en we hebben er van genoten.