Van Serra do Topo naar Faja das Cubres

Portugal, Ribeira Seca

Vanochtend is het weer zoals we gewend zijn. Zon en her en der een wolkje, 23 graden. Heerlijk wandel weer. De planning is om vandaag een wandeling te maken langs de Faja's. Dat is, mocht je het niet weten, waar Sao Jorge om bekend is. Faja's zijn een soort van vlakke uitstulpingen die door lavastromen en aardverschuivingen zijn ontstaan. Doordat Sao Jorge 'ineens' uit zee omhoog rijst zijn de meeste van deze Faja's alleen te voet bereikbaar. We beginnen door eerst naar ons eindpunt te rijden. Faja dos Cubres. De weg naar beneden is op zich al een uitdaging. Beneden aangekomen proberen we een taxi te bellen die ons naar het beginpunt, Serra do Topo, brengt. Maar een verbinding tot stand leggen lukt niet. Naast ons zijn twee Duitsers ook de wandelschoenen aan het aantrekken. Volgens hun kunnen we in het nabijgelegen cafe vragen of ze een taxi willen bellen. We stellen dan ook voor om met zijn vieren een taxi te delen. Eenmaal boven beginnen we gaan we beiden in ons eigen tempo aan de slag. De wandeling van ongeveer 10 kilometer is grotendeels dalen. Dit lijkt simpel maar blijkt op sommige stukken behoorlijk pittig. We lopen wederom langs metershoge en lange Hortensia hagen, Jeneverbesbossen, weilanden, watervallen en koeien. Op sommige plaatsen hebben we een prachtig uitzicht. Langzaam wordt het vlakker en het laatste stuk stijgt en daalt het afwisselend. Na ongeveer 4 uur zijn we terug op het punt waar de taxi ons heeft opgepikt en kunnen we zelf beginnen aan de rit omhoog. Eenmaal terug ins ons hutje genieten we op de veranda van het uitzicht op Pico en de ondergaande zon.