Sciacca

Italië, Porto Empedocle

Vandaag gaan we richting Sciacca een plaatje ten westen van ons. We hebben gelezen dat je hier vandaan met een bootje de zee op kunt om te snorkelen dit lijkt ons wel wat. Als we bij Sciacca aankomen zien we een bordje met grotten dat lijkt ons ook leuk en we zetten koers richting de grotten als we boven op de berg zijn staat er wel een bord maar de richting die hij op wijst is nogal onduidelijk we besluiten de auto te laten staan en eerst te voet de boel te verkennen uit de auto gestapt wordt Alja meteen vriendjes met 3 jonge honden die graag even willen spelen. Na genieten van het prachtige uitzicht vanaf dit punt en het vinden van een schedel( en nog meer honden), weten we wel dat dit niet de juiste weg is en ook welke weg we wel in moeten gaan. Eenmaal helemaal bovenaangekomen komen we uit bij een kerk en er staat een bord waarop 3 grotten staan aangegeven en een museum we willen de eerste grot in maar deze is afgesloten met een ketting hier kunnen we dus niet in we lopen door langs het meseum om opzoek te gaan naar de andere grotten hier worden we staande gehouden door een italiaanse meneer. Hij vraagt of we het museum ook willen zien de toegang is gratis ach ja waarom ook niet. Al snel heeft hij door dat ons italiaans niet echt goed is maar hij spreekt ook duits ( dit verstaan we beter) en hij besluit ons een prive rondleiding te geven door het museum. In de grotten zijn overblijfselen gevonden vanuit de prehistorie de griekse en de romeinse tijd. In de grotten schijnt het ook heel warm te zijn 1 grot een gemiddelde temp van 38 graden en een van 42 graden hier worden elk weekend ook nog tochten gedaan om nieuwe delen te ontdekken en spullen te vinden. Dit gebeurt met speciale pakken omdat her menselijk lichaam niet tegen deze temperaturen bestand is.
We vertellen de man dat we graag de grotten zouden willen bezoeken dit is door de hoge temperatuur niet mogelijk op de eerste na als we naar de kerk gaan kunnen we daar een sleutel krijgen.
Aangekomen bij de kerk blijkt er een groep touristen aangekomen te zijn met een gids deze heeft de sleutel al en we besluiten ons bij hun aan te sluiten de grot blijkt wen klein kapelletje te zijn met warme klamme lucht. Hierna zetten we koers verder naar het dorp na enig geziek naar een parjeerplaats lopen we vanaf de haven het stadje in de bootexcursie zit al vol en verder valt er ook weinig te beleven in het stadje na een lunch en een nieuwe brandweerman voor Albert laten we het stadje weer achter ons en besluiten we nog even te gaan zwemmen.
We vinden weer een heerlijj verlaten strand en gaan hier even lekker de zee in en genieten van de zon. Na nog een ijsje zetten we weer koers naar de b&b, waar we onze tas alvast gaan inpakken voor morgen. Planning voor morgen eerst rijden naar het meest zuidoostelijke punt van Sicilië voor eeen wandeling en daarna door naar Catania voor de laatste 2 nachtjes Sicilië.

Geen foto van de hondjes? In de zon liggen is vast niet prettig op het kiezelstrand.