lange rechte weg

Spanje, Santa Marina del Rey

Onze slapende gast gisteren was noch Koreaan noch Japanees. Het bleek een Canadees te zijn met een Koreaans uiterlijk. Hij heeft echter niets met Korea te maken, verzekerde hij ons. Voor de rest overigens een prima gast. Toen hij wakker was voor het eten praatte hij honderduit. Evenals de rest van het gezelschap. Ook Jo en Rien deden mee met de conversatie in het engels. Marco hield zich afzijdig omdat hij het gesprek niet kon volgen. Het eten was voor hem ook veel belangrijker. Hij was dus op tijd naar bed. Het eten bestond uit plakjes worst, plakjes kaas, brood en een soort van paella. Wel lekker trouwens. Zelfs Jo vond het lekker. Nou, dan is het lekker. Na al dit lekkers ook nog een lekker puddinkje na. Daarna verhalen, verhalen en nog eens verhalen. En toen naar bed om te zorgen voor een goede nachtrust.
Een van de Amerikaanse dames had al aangekondigd, dat zij s' nachts snurkt, dus Rien en Jo gelijk hun oordoppen opgezocht en ingedaan. Marco gaat op zijn goede oor liggen en dan heeft ook hij nergens last van. Zo hebben allemaal goed geslapen. Wel fijn dat ze vooraf waarschuwen als iemand snurkt.

Het was fantastisch wandelweer vandaag. We vertrokken met jas en lange broek aan, maar die werden al snel bij de eerste koffiestop geruild voor blote armen en benen. Laat de zon onze huid maar kleuren. We zijn gestart met een fikse klim, dus Marco was al toe aan zijn buff en die is niet meer afgeweest. Aanvankelijk was het fris, maar de zon deed al snel zijn best om ons aangenaam wandelweer te bezorgen. Uiteindelijk zijn we flink zwetend hier aangekomen. Schatting: 26 graden zonder schaduw.

Hier is albergue "Santa Lucia" in Villavante. Een dorp zonder vertier of horeca, dus zijn we wederom aangewezen op wat de gastvrouw en de gastheer ons voorschotelen. Het wordt een pelgrimsmenu, dus veel calorieën. En die hebben we nodig na de wandeling van 20 km vandaag.
Onderweg veel pelgrims ontmoet met de nodige conversaties. Onder andere een Italiaanse jongen, die we al eerder hadden gesproken. Het enige dat hem bij een bezoek aan Nederland was bijgebleven was zijn bezoek aan het Kroller Muller museum. Had veel indruk op hem gemaakt. Verder nog een Oostenrijker, die vanuit Oostenrijk is gaan lopen en inmiddels ongeveer 110 dagen onderweg is. Enkele stukken van zijn Oostenrijkse Jacobsweg hebben wij ook gelopen tijdens onze vakanties in Oostenrijk. Hij zag er wel erg vermoeid uit en vertelde ons dat hij dat ook was. Daarom vandaag MAAR 24 km gelopen!! Ook nog een Zwitserse dame, maar die zei niet veel.

Na de drukte gisteren in Leon en Virgen del Camino, was het vandaag een verademing om over de rustige boeren veldpaden en landwegen te wandelen. Een van deze wandelwegen was een rechte streep van ruim 12 km met slechts een picknickplaatsje.
Zonder enige beschutting, maar wel een fris briesje af en toe. Ideaal om de hoofdjes leeg te maken. Morgen naar Astorga. Dan wordt het voor Marco bekender terrein, want in 2019 zijn we daar gestart.

Jacobuslied (Nederlands)

Jacobus, uw ster is ons kompas.
U geeft ons vertrouwen en stevig houvast.
U heeft heel ons wezen meer op de geest gericht.
Jacobus, Uw ster blijft ons licht.

Heerlijk uitwaaien 🛌🛀🛌

Toos voetee 2024-09-09 19:18:25

Fijn om te horen dat alles goed verloopt! Hier heeft de herfst zich laten zien. Veel regen en komende dagen wordt het 15 graden Dus weer truienweer. Al zou het op termijn weer wat beter worden. Daar hopen we maar op dus. Voor jullie weer een gezegende dag morgen 👋🏽

Jaqui 2024-09-09 20:20:56

Wat grappig, die Canadees met z'n Koreaans uiterlijk. Je ontmoet tijdens zo'n Camino leuke en interessante mensen! En wat een wisselende temperaturen maken jullie mee.....maar, jullie zijn op alles voorbereid..... Voor straks, slaap lekker en groetjes van Annemarie.

Annemarie Kruger. 2024-09-09 20:37:47

Dag Rien, Jo en Marco, Fijn om jullie verslag te lezen en foto`s te bekijken. Jullie hebben nog mooi weer als ik dat zo lees. Het gaat jullie ook goed af. Met interessante mensen zoals Koreaans en Canadees. zo kom je nog eens iemand tegen geweldig. Hier begint de Herfst al aan te komen. koud is het nog niet maar wel regen dat blijft als het goed is de hele week. dat is minder eind van de week misschien 15 graden. het ga jullie goed slaap lekker voor straks. Jan en Elianne

Elianne en Jan 2024-09-09 20:53:07

Toch wel beetje trots op jullie 👏

Toos D 2024-09-09 21:50:02

Fijn dat jullie een lekker dagje hadden en niet zo’n lange wandeling , hopenlijk blijft het zo met lekker eten ,goeie slaapplek en geen gekke bultjes of andere blessures . Geniet ze

Petra 2024-09-09 23:40:23

Respect voor jullie. Fijn dat alles goed verloopt Geniet ervandaag weer van. Groetjes Ria Robbesom