Leonidio

Griekenland, Municipal Unit of Leonidio

14-10 Op de fiets naar Leonidio voor de wekelijkse markt, veel stelt het niet voor maar ze hadden wel mooie sperziebonen, lekker voor sajoerboontjes. In de supermarkt had ik ze nog niet gezien. Ik neem altijd 1 bakje boemboe sajoer boontjes mee. Daarna wandeling door het dorp met weer een kijkje bij de blikslager die er nog steeds zit. Via Google translate(gesproken tekst) toch wat kunnen communiceren. Hij is 87 en nog steeds aan het werk.

Toen langs de kapper, dezelfde van 2 jaar geleden, en Marinus kon bijna meteen geholpen worden. Naar de bakker voor brood en een bougatsa, dan tijd voor een frappé op een terras. Bij de AB supermarkt zelfs een champignonsausje kunnen scoren, lekker bij het potje cantharellen dat ik al “ergens” gekocht had.

Zwemmen en een uurtje op een bedje onder de parasol gelegen, in de loop van de middag komt er weer wat bewolking maar de temperatuur is ± 25°.

Eind van de middag lopen we naar het haventje van Plaka, 1 km verder op. Tot 1908 had het dorp geen haven daarom konden grote boten niet aanmeren en bleef de streek Tsakonia lang geïsoleerd. Het hield lang zijn Tsakonisch dialect dat uit het Dorisch kwam.In Leonidio zie je nog het oude dialect op de borden.

Het dorp Plaka stelt niks voor maar we lopen de kade bij het haventje op hier is altijd wel wat te zien. Zeilboten die binnen komen en aanwijzingen krijgen en die niet goed weten hoe ze aan moeten meren.

15-10 Eind van de morgen op de fiets naar Poulithra, geen authentiek Grieks dorp het is er heel stil, einde seizoen. We fietsen tot het eind bij het haventje. Daarna gaan we eten bij taverna Myrtoon, waar we als eens waren. We vonden het eten matig, een imam van aubergine en een Tsakonische aubergine uit de oven met feta. De souvlaki kip was droog nou ja , we zijn misschien verwend, je zit er wel heel leuk.

Er werd ons gevraagd of we een dessert van het huis wilden, ja graag. We hebben een tijd gewacht maar er kwam niks, Marinus ging toen maar naar binnen betalen, waren er klaar mee. De jongen was het vergeten, druk was het helemaal niet, 2 tafels bezet en 1 was er net vertrokken.
We konden het mee krijgen in een doggybag, laat maar zitten onze trek was weg. Nou ja een leuk fiets ritje gehad er naar toe.
Morgen weer een stukje verder.
Groetjes Ina en Marinus.

Jammer van dat misgelopen dessert, meestal yoghurt met merenque 😋. En voor het overige hoop ik dat wij over 10 dagen een andere kok in de keuken van ons favoriete restaurant hebben.

Nico Bloot 2024-10-15 15:33:09

Wat is het,dat wat op de foto’s staat toch echt nog wat Grieks! En wat een mooi weer treffen jullie toch!Het dessert mis gelopen,maar meestal,tenminste wat ons betreft,krijg je meloen! Yoghurt hebben wij nog nooit gehad!Genieten van jullie reis doen jullie zeker!

Marianne 2024-10-15 18:01:32

Tsja ook deze keer toch best een leuke plek om te zijn denk ik, en de blikslager is er nog steeds, en heeft heel veel werk verzet zo te zien. Ik herinner mij van een paar jaar geleden dat deze man een prachtige gieter had gemaakt van blik. Jammer voor jullie, het gemiste dessert, maar buiten kijf dat het goed toeven was in het vissershaventje met ook nog binnenlopende zeiljachtjes om Marinus te plezieren. Morgen weer verder een ander stuk van dit Griekse avontuur tegemoet. En vooralsnog toch ook weer keurig geknipt door vertrouwde handen.

peter K 2024-10-16 11:49:14

Wat heerlijk, daar nog lekker zomer! En jullie zien er goed uit, lekker ontspannen ☺️

Simone de Ligt 2024-10-16 11:59:18

Leuk, die dienbladen bij de krasse ijzerboer. Wat een heerlijk land toch (en wat zou ik graag even aanschuiven af en toe). Apart dat Tsakonisch.. 💙💙💙