Langada-Taygetos pas

Griekenland, Municipal Unit of Mystras

7-10 Bij Kalamata gaan we niet richting de Mani, die kust bij Stoupa etc zijn we al diverse keren geweest, we gaan naar Sparta via de Langada-Taygetos pas. Een mooi en rustige bergroute die prima te rijden is en met prachtig uitzicht, regelmatig even stoppen voor een foto. Bij Artemisio liggen wat bergdorpje en als de weg weer slingerend omlaag gaat, ga je door een paar zgn tunnels, uitgehouwen in de rotsen.

Bij Tripi parkeren we op een klein pleintje en gaan wat eten bij Taverna, kruidenier Aspioti met een terras met mooi uitzicht op het dorpje. Als je de reviews op het internet bekijkt heeft iedereen het over de gebakken aardappelen. In Griekenland kunnen ze geen patat bakken, het is meestal een teleurstelling of het kan er net mee door.

Wij nemen ook de gebakken(geroosterde?) aardappels, dikke lange friet, erg lekker. Met een salade en een Souvlaki, lekker gegeten. Bij de overige tafels zie ook overal de gebakken aardappels.
Overal stroomt het water hier uit de berg. Beneden in het dal is ook een bron, 1 km lopen maar alles is hier steil, het is mij te inspannend.

We besluiten op het kleine pleintje te overnachten ondanks dat er een bord no camping staat, lekker rustig. Sparti is natuurlijk druk, Mystras slaan we over, lang geleden al eens geweest en ook veel klim werk, vermoeiend. Als we de route verder naar Gythio bekijken zien we ook geen goede plekken, dus de keus was snel gemaakt.

8-10 Na Sparti proberen we een afslag te nemen naar een archeologie plek bij Vapheio, staat een keurig vrij nieuw bordje langs de weg,2 km, maar eenmaal in het dorp niks meer. We gaan via een andere geasfalteerd weggetje door olijven boomgaarden terug. De weg wordt al smaller, tenenkrommend, we rijden de olijven uit de bomen. Geen koffie bij de archeologische plek maar bij een sportveld pffffff.
We lopen nog een stuk door de boomgaard, eind van het jaar worden de olijven geoogst.

Om 12 uur zijn we op de ons welbekende camping Gythion Bay(2013 en 2022) een paar km buiten Gythio. We staan prima vrij dicht bij het mooie zwembad en met genoeg schaduw door olijfbomen.
Groetjes Ina en Marinus.

Hallo Ina en Marinus, wat weer een mooie tocht door de bergen, maar tenen krommend is nog zacht uitgedrukt!! Helden zijn jullie met je 2tjes. Wat gezellig die kleine dorpjes en pleintjes en helemaal de tavernes. De foto’s geven een goed beeld hoe mooi als het daar is. Lekker genieten doen wij ook vanuit Zuid Frankrijk. Pieter en Berta Smilda.

Berta Smilda 2024-10-08 16:25:52

De bestemming is me bekend, de route er naar toe niet. Ik bewaar ‘em voor een volgende keer 🥰, eerst lekkere gebakken piepers (sorry Hezbollah), daarna tenenkrommend de weg vervolgen 💪

Peter 2024-10-08 17:49:44

Het Bergtraject lijkt hier en daar best pittig dame en heer !! Heerlijk zijn die vruchten van de Opuntia Bergeriana !! Volgens mij hebben jullie het uitstekend getroffen met de plek op camping Gythion Bay met schaduw en zon. Blijf gezond, Peter & Wilna.

Peter Kee 2024-10-08 22:15:57

Mooi mooi, die Taygetos-route met de bekende rots … Ik hoor hierbij weer de klarinetmuziek van de streek🎵🧿

Λουίζα 2024-10-09 17:00:27

Alle lof voor Marinus hoor. Ik keek even naar de weg met de tunneltjes. Smal en de tunnels lijken mij ook echt laag. Maar dat kan gezichtsbedrog zijn. En dan met zo'n flinke camper daar toch rijden. Even omkeren lijkt mij niet te lukken. Maar jullie komen wel op prachtige plekken. Ik lees jouw bericht en kijk mijn ogen uit bij het zien van alle foto's.