Moni Elonis

Griekenland, Municipal Unit of Kosmas

12-10 We gaan richting noorden via Kosmas naar Leonidio, een mooie route die we in 2022 ook gereden hebben maar dan precies anders om. We rijden de kleine weg binnendoor via Myrtia langs Geraki naar Kosmas. Het is weekend en dat is te merken het is er druk, veel motorrijders en ook met campers.

Na een rondje over het plein, besluiten we om door te gaan en even buiten Kosmas op een kleine P te stoppen. Mooi uitzicht en wat een rust. Het wordt een rustig lees middagje, na 5 uur komt er nog nauwelijks verkeer langs. Op het menu vandaag een zalm spinazie risotto, heerlijk gegeten daar hoef ik niet voor naar een restaurant.

13-10 We willen kijken of het lukt bij het Elonis klooster ,niet ver hier vandaan, te parkeren en het klooster te bezoeken. Met de camper moet je langs de kant van de weg staan. We lopen het weggetje naar de kleine P op(alleen voor auto’s) en daar staat het vol. Het is zondagochtend en er is een dienst in het kerkje van het klooster.

Daarna zijn het tig trappen af, het is er “druk”, gezang klinkt uit de luidsprekers, zelfs al bij de kleine P. Het nonnenklooster, er woont er nog 1 lees ik op internet, lijkt vanaf beneden in de kloof tegen de wand te zijn geplakt, maar ter plekke zijn het diverse gebouwen.
Er lopen mensen in en uit, zoals altijd bij een Griekse dienst, maar na een kwartiertje is de dienst afgelopen en nemen we ook een kijkje.binnen.

Vanaf eind 1600 was het een bloeiend klooster, verwoestende invallen en branden zorgden ervoor dat hele gedeeltes van het klooster steeds herbouwd moesten worden. De huidige gebouwen zijn allemaal van na 1890, sinds 1970 is het een nonnenklooster.

Daarna gaat het steil de berg af door de Dafnon kloof van het imposante Parnonas gebergte , de bergroute tussen Leonidio en Kosmas. Een paar km verder is weer een P waar we het klooster hoog boven de wand kunnen zien liggen. Een mooi koffie plekje, daarna rijden we de mooie route verder naar Leonidio. We staan op camping Semeli waar we in 2022 ook stonden, het is er nog behoorlijk druk.
Groetjes Ina en Marinus.

Wat komen jullie op prachtige plekken. Aan de foto's te zien kun je inderdaad merken dat het weekend is. Toch wel veel mensen op de been. Jullie treffen het ook met het weer is te zien. Wat een prachtig blauwe luchten steeds. Lekker genieten hoor.

Kees Koele 2024-10-13 14:46:44

Supermooi allemaal weer. De drukte valt ons hier in Drepano ook op. Meer dan andere jaren. Maakt het wel een beetje levendige zo. Gr. Edso

Edso 2024-10-13 14:48:20

Camperen is niet uitsluitend leuke CP’s/campings of vrije plekken, maar zeker ook genieten van mooie routes!! Als dan ook de smaakpapillen met liefde worden geactiveerd, is elke dag het leven van waarde. Levenskunst wordt dat genoemd. Natuurlijk zijn er ‘hogere’ waarden om te ontdekken, maar nu ff niet en is de focus gericht op elkaar en Griekenland. Fijne reis, blijf genieten en de vele volgers trakteren op goede tips 🥰.

Peter 2024-10-13 15:14:48

Wat weer een mooie dag! Een goeie weg naar boven in de bergen. Prachtige kerk en klooster en weer hele mooie foto’s, Ina!! Rustige plekjes zoeken daar zijn jullie heel goed in. Groetjes Pieter en Berta.

Berta Smilda 2024-10-13 15:22:03

Prachtig dat klooster. Wij bezochten het vorig jaar. Die foto vanaf het klooster het dal in is een plaatje! Wij namen het vanaf dezelfde plek. Mooi mooi!

Nico Bloot 2024-10-13 18:24:34

Wat een heerlijk weekendverslag. Leuk plein met die platanen. Leuke sfeer. En prachtige kloof. Heb je toch maar weer bezocht, dat klooster! 👏🏼 Mooooooi 🥰🧿

Λουίζα 2024-10-14 14:14:34

Hi Ina & Marinus, Wat een prachtige plek om te zijn op het pleintje in de koelte van de Platanen. Wat een mooi verkoopstalletje aan de voet van een Plataan....ja dan neem je het hè !! Een bezoek aan een klooster met zo'n aankleding is altijd genieten. Groet van Peter.