Church of Aghia Theodora

Griekenland, Elia

26-9 Vanmorgen vertrokken uit Kalo Nero en 14 km terug gereden naar Agiannakis beach een plek die we ook voor gisteren als optie hadden. In het bos bij de duinrand staan tig campers , wij staan vlak voor het strand vlak bij de gesloten beach bar. Hier is water en een werkende douche, erg prettig.

Dit is ook een strand waar de Caretta Caretta haar eieren in het zand begraafd. We zagen 1 gemarkeerde plek, maar ik denk dat de tijd dat de eieren gelegd worden voorbij is. Vandaag een rustige relax/lees dag, deze 2 dagen een boek uitgelezen dat moeilijk weg te leggen viel.

27-8 We gaan het binnenland in richting Megapoli maar bij Choremis slaan we links af richting de bergen. Dan via Isaris naar Vastas waar de wonderbaarlijke kleine kerk van Aghia Theodora ligt.

Dit natuurverschijnsel is verbonden met een legende over de heilige martelares Theodora, aan wie deze kleine kerk is gewijd: Theodora, een zeventienjarig meisje, meldde zich aan bij het leger, gekleed als een jonge jongen, om haar familie financieel te helpen. Een reeks gebeurtenissen leidde echter tot haar martelaarsdood buiten haar dorp.
Voor haar executie bad ze: "Laat mijn lichaam een ​​kerk worden, mijn haren bomen en mijn bloed een rivier.

De kerk van drie bij twee meter dateert uit ergens tussen de elfde en twaalfde eeuw. De plek is weelderig en groen, met een rivier die onder de kerk stroomt die de bomen van water voorziet. Zeventien grote bomen - tot dertig meter hoog - groeien uit het dak, maar er zijn geen wortels te zien, geen scheuren in de muur en geen schade aan het dak. Ook binnen in het kleine tongewelfde interieur, is geen enkel teken van bomen of wortels te vinden ,behalve een dun stukje groen.

Opvallend is ook dat toen er in 2007 veel branden waren op Peloponnesos, waarbij 370.000 hectare land werd verschroeid en oude bossen werden vernietigd, Vastas onaangetast bleef.
Sint Theodora is een belangrijke heilige van de Grieks-orthodoxe kerk geworden

Een klein stukje verder langs de rivier is een watermolen, hier is ook een restaurant waar we wat gaan eten. ‘s Avonds lopen we nog een keer naar het restaurant kijken of ik hier het verslag kan uploaden, anders wordt dat morgenochtend pas als we weer bij de kust zijn.
Groetjes Ina en Marinus.

PS We hebben nog een brood gekocht in het restaurant van meel dat gemalen is door de watermolen.

Wat frappant die kerk en die bomen door het dak. Je moet wel in wonderen geloven, maar nu ga ik toch twijfelen !! Fijn dat jullie toch nog zo kunnen genieten van alles en dat jij INA nog bijna overal aan mee kunt doen. Adrie's 2e boek is ook uit en nu maar wachten. Groetjes Arthur.

Adrie en Arthur 2024-09-27 19:46:12

Mooie legende!

Mike 2024-09-27 19:50:35

Wat mooi, het verhaal over de 17 jarige Theodora en de kerk van 3x 2 meter. De foto's van die kerk illustreren het verhaal prachtig Ina. Wat een prachtige cyclames onderweg Ina. De watermolen ziet er uit alsof hij mogelijk nog gebruikt wordt.Ik ben nieuwsgierig geworden welk boek je zo kon wegleggen, dat hoor ik nog wel een keer. Ik hoop dat Marinus de storing heeft kunnen oplossen. Bedankt voor jullie verhaal en mooie foto's. Geniet van het mooie weer en jullie toch wel wat voor mij bijzondere reis.

Peter Kee 2024-09-28 00:18:54

Altijd weer leuk die kleine kerkjes op de meest onverwachte plaatsen te treffen. Het binnenland blijft vol verrassingen.

Edso 2024-09-28 07:30:20

Wat een mooi verhaal over Theodora en de foto’s hierbij! Mijn moeder’s tweede naam en daar passen dan de cyclames ook weer, die had ze vaak. Mooi zo’n veld kleintjes☺️