Heiterwang

Oostenrijk, Heiterwang

22-8 In de loop van de middag zijn we aangekomen op de ons bekende CP/ Camping bij hotel/restaurant Sunnawirt in Heiterwang even ten zuiden van Reutte. Prima plek met mooie sanitaire voorzieningen , in de winter verwarmd, alleen nu in hoogseizoen beetje weinig in aantal.
We waren hier in februari 2023 ook toen zag het hier helemaal wit. We hebben hier gewandeld naar de Heiterwangsee en zijn met de bus naar Reutte geweest. Wat we niet gedaan hebben is een wandeling over de de loopbrug over de Fernpass, de Highline 179. Hij is 406 m lang en 144 m is de maximale hoogte boven de grond en is gebouwd in 2014.

Vroeger was het voorbehouden aan heksen en tovenaars om op duizelingwekkende hoogte van kasteel naar kasteel te zweven. Sinds de bouw van de "Highline179" tussen de ruïne van kasteel Ehrenberg en fort Claudia in de vakantieregio Reutte, kan iedereen hetzelfde. De hang brug is 's werelds langste voetgangershangbrug in Tibetaanse stijl en staat als zodanig in het Guinness Book of Records. Je beweegt je absoluut veilig tussen de pols dikke staalkabels, maar er is wat „moed“ voor nodig om de afgrond zo ver boven de boomtoppen en de Fernpass rijksweg B179 over te steken.

23-8 We rijden om half 10 met de camper naar de grote P bij de loopbrug. Je kunt omhoog lopen maar wij nemen natuurlijk de lift.
We gaan de brug over lopen, hij kan 500 mensen tegelijk dragen die zijn er gelukkig niet. Prachtig uit zicht natuurlijk, we zien de camper in de verte staan. Zowel in het begin als in het midden wiebelt hij continu, ik zie mensen bewegingen maken die ik het afgelopen half jaar ook nog steeds doe ivm de evenwichtsstoornis. In mijn hoofd voelt het in mindere mate exact zo, ik ben absoluut niet duizelig maar dit onevenwichtige gevoel heb ik eigenlijk constant in mijn hoofd.

Aan het eind zijn diverse zitplaatsen en je kunt naar Fort Claudia lopen. Wij gaan na een half uurtje weer terug en kijken dan bij de info in het begin, er loopt ook een steil weggetje naar de ruïne van kasteel Ehrenburg. Hier kun je vrij doorheen lopen maar we slaan het over.
De info tentoonstelling laat veel foto‘s , pentekeningen en een film zien hoe het hier destijds in Klause uitzag. Er liep een muur door het dal ter verdediging maar ook om degene die door het dal wilden tol te laten betalen.

Ook voor kinderen zijn er diverse dingen om te bekijken. Dan kun je nog verder met de lift, of lopend naar de Schlosskopf top op 1250 meter waar ook een mooi uitzicht is met een 1km lang wandelpad met uitzichtpunten. Ik vind het zo wel genoeg, we eten een broodje beneden in Klause en als we bij de camper zijn zie ik dat er 4.4 op de teller staat. Prima te doen met 2 pauzes.

Een mooi uitstapje met prachtig weer, we parkeren op de camping weer op ons mooie plekje waar we tafel en stoelen hadden laten staan. Tijd voor siësta, vanavond gaan we in het restaurant eten en dan morgen naar Italië.
Groetjes Ina en Marinus

Verstandig bezig, Ina!🙂👍

Mike 2024-08-23 17:22:05

Heiterwang kwam mij bekend voor. En toen ik het kaartje bekeek zag ik dat het op de route naar Ehrwald ligt waar ik jaren in de winter ben geweest om te skiën. Wat een heerlijke Oostenrijkse tafereeltjes weer. Oostenrijk is en blijft toch wel een heel mooi land. Wat goed Ina dat je over die hangbrug bent gelopen. En dat terwijl je zelf ook niet al te stabiel bent. Complimenten hoor. Dus nu op naar Italië. Ook leuk.

Kees Koele 2024-08-23 17:40:11

Er is zeker wat moed voor nodig, mij niet gezien met mijn hoogtevrees!Maar voor jullie petje af hoor! En neem jezelf in acht Ina!Mooi al die foto's die je plaatst en valt er weer iets te leren over de plaats.Geniet van de mooie omgeving maar doe kalmpjes aan!

Marianne 2024-08-23 17:46:40

Hoi Ina en Marinus Wat een mooi land Oostenrijk. De foto’s zijn weer prachtig! Je doet het goed Ina, hoor. Petje af. Veel plezier. Pieter en Berta Smilda Groningen.

Berta Smilda 2024-08-23 19:56:54

Wowwww, wat een avontuur, waaghalzen! Heel stoer dat je het hebt aangedurfd, een ervaring rijker. Lekker met camper ernaartoe 👍🏼 Mooi weer ook, helemaal geslaagd. Nu even een paar dagen rustig aan tot de overtocht? Groetjes 🙋‍♀️🤷‍♀️

Louise 2024-08-23 21:52:35

😘 (bedoelde ik)

Louise 2024-08-23 21:53:12

Jullie weer volgend krijg ik steeds meer zin in mijn eigen vakantie. Ziet er allemaal heerlijk uit, lekker mooi weer ook! Alvast goede reis met de boot naar Griekenland, dat alles maar vlekkeloos mag gaan! gr. Edso

Edso 2024-08-24 08:16:52

Wauwww Ina wat is het daar prachtig zeg. Mijn complimenten weer voor de fotograaf 👍😜. De foto van jou lijkt wel een schilderij, met een lijstje erom. Groetjes.

Karin 2024-08-24 08:44:07

Jullie zijn in een prachtige omgeving beland. Mooi dat verhaal van de heksen en tovenaars die al zwevend het kasteel wisten te bereiken. Ik vind het mooi dat jullie toch weer zo'n vakantie aangaan in de heersende warmte. Het gevoel dat je krijgt van zo'n wiebelende hangbrug kennen wij maar al te goed, ook ik ben altijd blij als de brug weer 'genomen' is. Rustig aan met de lengte van de wandelingen. Wij wensen jullie veel reisplezier. En bedankt voor je verslag en prachtige foto's.