Lefkas

Griekenland, Municipal Unit of Lefkada

9-9 Met een half uur waren we bij Lefkas, vaste prik is altijd bij het fort Santa Maura koffie drinken, leuke plek. De draaibrug ging niet open maar daar wachten we niet op hebben dit al tig keer gezien. Dan LPG tanken en boodschappen doen.

We gaan voor een paar dagen naar camping Kariotes beach, geen strand te zien maar wel een lekker zwembad. Maar we besluiten om toch even bij het strandje van Kariotes te kijken of we daar toch kunnen staan, er staat nl aan het begin van het weggetje een no camping bord. We hebben hier regelmatig voor 1 nacht gestaan en gaan dan meestal naar de camping. Je staat hier leuk omdat je veel (zeil)boten langs ziet komen heen en terug vanuit de jachthaven van Lefkas stad.

Sinds een paar jaar staan er parasols en ligbedden van appartementen vlakbij? Men heeft aan het begin ook hoogte palen neergezet maar stukje verder kun je toch vlak naast het strand staan. We doen het maar als we weggestuurd worden is het niet anders. Inmiddels staan er nu 4 campers, we wachten het maar af.

Begin van de middag werd het bewolkt en begint het behoorlijk te waaien, de weerapp geeft regen aan ten noorden en ten zuiden van ons.
En we krijgen om 6 uur op onze telefoons een weer alarm dat vanaf 6 uur en morgen middag niet de weg op gaan ivm slecht weer, we staan hier goed! Ja hoor om 7 uur begint het te regenen.

10-9 Vannacht een paar keer een bui gehad en ook af en toe veel wind. Het is zwaar bewolkt , we gaan eerst wat boodschappen/brood halen en dan rijden we Camping Kariotes beach op . En zowaar een mooie plek voor het zwembad is vrij, het weer klaart op maar is erg wisselvallig, maar gelukkig wel droog.

‘S Middags op de fiets naar de stad voor een klein rondje, even de sfeer proeven. Heerlijke plek vinden we het, lopen natuurlijk de Agios Nicolaas kerk binnen , even op een stoeltje zitten en rond kijken. De stad heeft diverse mooie kerkjes. Maar je moet het treffen dat ze open zijn, inmiddels hebben we ze allemaal een keer bezocht.

We waren hier denk ik 40 jaar geleden voor het eerst, toen nog met mijn ouders en de kinderen. Diverse vliegvakanties maar ook een paar keer met de camper zijn we hier geweest. Veel is natuurlijk veranderd, konden we bij Vassiliki ooit leuk vrij staan, nu is er een mega jachthaven.Wat nog steeds niet veranderd is zijn de golfplaten in de stad die gebruikt zijn voor de wederopbouw na de grote aardbeving van 1953 waar alle Ionische eilanden zwaar getroffen werden. Maar sommigen zijn fris geschilderd maar je ziet ook de vervallen panden.

Maar ondanks dat vinden we het een fijn stadje, toeristisch dat wel, maar ook veel Grieken die hier wonen. Er zullen dus wel weer veel “dezelfde” foto’s op het blog en ook op de website staan maar leuk voor diegenen die ons pas kort volgen.

Groetjes Ina en Marinus.

Hoi, ik volg jullie al wat langer, maar vind het tóch leuk 🥰. Herkenbaar, daardoor kan ik me de algehele sfeer ook goed voorstellen. Overigens de rode wijn (plastic flessen, €6,- voor anderhalve liter) van Kariotes vond ik voor een Griekse wijn zeker acceptabel. Rosé en wit verkoopt hij ook. Fijne reis verder!

Peter 2024-09-11 11:32:13

Toch nog wat bekende foto's. Thanks Ina. Het blijft gewoon een prachtig eiland en ook mijn favoriet 😍

Karin 2024-09-11 22:56:52

Wat staan jullie daar prachtig op Camping Kariotes Beach. Met een klein aanloopje en een snoekduik liggen jullie in het zwembad en staan indien van toepassing heerlijk in de schaduw van de boom. Jammer dat nu tijdelijk het weer niet echt meedoet maar ook een fietsritje zat er toch ook nog voor jullie in. Levkas stad lijkt vanaf de foto's te zien een leuke plek om te zijn. Geniet van wat er is lieve Ina en Marinus, het leven is kort !! Bedankt voor verhaal en mooie foto's. De foto's vervelen mij nooit !!!

Peter Kee 2024-09-12 01:17:21

Blijft inderdaad een leuke stad! Afgelopen juni helaas niet naartoe geweest dus alweer 5 jaar geleden. En vandaag kwam fb-herinnering uit 2013 voorbij, bij de brug, met fiets. Toen had trouwens vrijdag de 13e een wat onfortuinlijke wending. Enkel zwaar gekneusd in Amfilogía.. Met (oksel)krukken naar huis ✈️🙋🏼‍♀️

Λουιζα 2024-09-13 19:21:17

@louise Vrijdag 13e is ook voor ons beladen. In Pilion bij Volos gestrand, afgebroken koppeling.