Nafpaktos

Griekenland, Municipal Unit of Antirrio

18-9 Gisteravond kreeg ik een mailtje van Nico, dat hij vandaag naar Nostos Beach kwam. We volgen elkaar al heel lang en hebben ook wel email contact maar hebben elkaar nog nooit ontmoet. Dus ik schrijf terug, leuk, kom niet te laat dan houden wij de mooie pek bezet.
En ja hoor in de loop van de ochtend waren Nico en Nel er, gezellig met elkaar zitten kletsen. Hun vrienden die waren ook onderweg maar gingen nog boodschappen doen.

Maar om half 1 zijn wij toch vertrokken, wij hadden een paar plekken op het oog maar het eerste plekje Riza beach stond ons aan. Parasols en stranddouche en heel bijzonder 15 blauwe plastic stoeltjes. En heel handig een stang voor de bejaarden/gehandicapten om gemakkelijk het water in en uit te komen. Er was haast niemand, heerlijk rustig, in de loop van de dag kwamen er nog wat mensen maar vaak blijft men niet lang. Begin van de avond wordt het wat drukker, we overnachten met nog 3 campers, morgen rijden we weer een stukje verder langs de kust.

19-9 ‘s Morgens om half negen al gezwommen en toen was er nog een zonnetje maar algauw was het zwaar bewolkt. We rijden naar Antirrio en drinken bij het haventje koffie, lang geleden hebben we hier overnacht. Daarna gaan we door naar Nafpaktos , mooi om hier een wandeling te maken nu het niet zo warm is. Even wat kilometers maken na Beach zus en Beach zo. In 2010 waren we hier ook maar toen was het erg warm.

Nafpaktos heeft een strategische ligging en is vanaf de oudheid uitgebouwd als vesting. Het is in Venetiaanse handen geweest en Turkse(Ottomaanse) . Het heette ooit Lepanto en in 1571 was hier de zeeslag van Lepanto, de Christelijke Liga(Paus, Spanje, Venetië en Genua), brachten hier de Turken een vernietigende nederlaag toe.
De Spaanse schrijver Cervantes(van oa Don Quichote de la Mancha) vocht hier mee en verwondde zijn linkerhand die voorgoed verlamd bleef).

In de kleine Venetiaanse haven wordt gewerkt, we maken een wandeling door oude straatjes en de hoofdstraat. Daarna gaan we wat eten op het grote plein, het is ons gauw te veel dus 2 kleine porties, 1 gevulde tomaat/paprika, souvlaki en wijn. Marinus gaat binnen pinnen en komt met het bonnetje terug €35. Ik zeg dat klopt niet en inderdaad bij navraag excuses was van een andere tafel ja ja. We kregen €13 terug.

Heel toevallig maar in een kleine groentewinkel zie ik mooie Chorta liggen(tip van Nico en Nel) ik reken 1 struikje af 0,70, geef €2 en krijg 0,30 terug . Ik protesteer oh sorry en krijg €1 terug. Is dit omdat het zo’n toeristisch stadje is dat men het probeert, geen idee.

Het is nog steeds zwaar bewolkt maar niet koud, in de loop van de middag begint het te regenen. We blijven hier overnachten, er zijn strand douches misschien morgenochtend zwemmen als het zonnetje schijnt.
Groetjes Ina en Marinus.

Hoi, N&N waren blij met jullie plek. Precies op dezelfde plek zijn wij door een plotselinge windvlaag onze Omnistore kwijtgeraakt 😳, stangen afgebroken, doek gescheurd. Die dingen gebeuren soms. Tirza ken ik niet, leuke plek om aan te bevelen? Fijne reis verder, verken je (wandel)grenzen, maar blijf alert!

Peter 2024-09-19 14:42:00

Ina ziet er een stuk beter uit dan in mei van dit jaar!

Miets Ursem 2024-09-19 15:10:11

Leuk om net als met ons mensen live te ontmoeten die elkaar alleen "kennen" via e-mail!

Mike 2024-09-19 15:39:52

Gezellige ontmoeting. Genieten hoor, hopelijk zonder calamiteiten.🙋‍♀️💗

Λουιζα 2024-09-19 16:14:23

Was inderdaad erg gezellig met jullie. Zijn vandaag blijven staan ondanks het mindere weer. Stevige confrontatie gehad met de Duitse achterburen, wat een blaaskaak is dat. Gelukkig zijn ze vandaag vertrokken.

Nico 2024-09-19 19:23:15

@Nico, toevallig vroeg Marinus nog zou Nico nog gezellig koffie gedronken hebben met de Duitse buurman ha ha ha.

Ina 2024-09-19 19:26:06

Ik was zelf even een weekje met vakantie en heb dus niet alles direct kunnen lezen. Maar zo een paar verslagen achter elkaar lezen waar jullie zijn geweest en wat jullie hebben beleefd is ook wel leuk. Wat hebben jullie al weer veel gezien en dan die mooie foto's. Dit is toch echt wel bijzonder. Ga lekker genieten en ik ga jullie nu weer frequenter volgen.