Vonitsa

Griekenland, Municipal Unit of Anaktorio

6-9 We zijn weer 60 km zuidelijker gegaan, door de tol tunnel van Preveza en dan richting Vonitsa. We staan bij een kleine baai in de Ambracische golf even voor Vonitsa. In 2016 en 2020 waren we ook aan de Ambracische golf maar op andere plekjes.

We staan bij Plaz Panagia een restaurant/bar met ligbedden, we zitten haast nooit op een strand maar nu even wel, het is een mooi plekje. Camping gedrag niet gewenst vandaar! We zijn hier de hele dag en gaan tussen de middag in het restaurant eten, we hebben hier ook
4 gerechten(niks mis mee)oa visje en kip van de grill, met wijn en water, prijs iets voordeliger. Maar wat een verschil met Nissos, hier wordt iets klaar gemaakt maar bij Nissos wordt met passie gekookt.

7-9 We vertrekken weer want 1 hele dag op een strand bedje is genoeg , tijd voor wat beweging. We gaan naar Vonitsa castle. We waren al eens bij het kasteel maar toen was het gesloten, we gaan nu voor de herkansing. De Venetianen bouwden het rond 1070 met toestemming van de Byzantijnen en zo ook te profiteren van de haven. Het kasteel is perfect aangepast aan de klif, profiteert van de oneffen grond, is in harmonie met het landschap maar is ook zeer goed beschermd tegen de aanvallen.

Het stelt niet veel voor maar de uitzichten naar de baai en het dorp zijn wel mooi, en het is even een goede oefening voor de conditie. Nu het nog vroeg is, is het nog te doen. Ik ben alleen mijn stok vergeten, het is natuurlijk een hobbelig pad. Na de bezichtiging gaan we een frappé drinken op een terras aan het water.

Daarna wat boodschappen doen, brood etc en een paar kleine dingen die je meestal bij de Chinese winkels vindt. Zo ben ik vandaag sinds lange tijd weer aan mijn kilometers gekomen.

We staan bij de haven geparkeerd en hebben een mooie schaduwplek en besluiten hier te blijven en overnachten. Voor ons een zeilboot waar 8 Duitse toeristen net op inchecken. Eerst met hun bagage en later wordt er proviand gehaald en gaat er heeeel veel mee. Verder op zee veel kleine zeilbootjes , prima vermaak. ‘s Avonds lopen we nog een rondje, ook door achteraf straatjes dan zie je soms de leukste dingen zoals een kleermaker die televisie zat te kijken.

8-9 We rijden eerst naar de andere kant van het dorp en lopen naar het kerkje op het eiland, dicht natuurlijk. We horen vlakbij harde muziek, als we verder rijden zien we dat er een “ruiter” feest is, er zijn heel veel paarden die rondjes aan het rijden zijn.

We gaan 3 km verder waar we ooit op een mooi rustig plekje stonden. Er staan wat caravans van Grieken en 1 Duitse camper, we gaan erbij staan, mooie baai, heerlijk rustig en een lekker windje.
Morgen gaan we naar Lefkas, groetjes Ina en Marinus

Dag Ina en Marinus, wat zijn jullie lekker aan het genieten. Weer prachtige foto’s en Ina wat doe jij het goed…..,,.conditie! Groetjes 👀met heldere ogen. Berta en Pieter uit Groningen.

Berta Smilda 2024-09-08 20:07:58

Hoi Ina en Marinus. Bedankt voor je verhaal en foto's. De 25e foto in deze serie levert een prachtig plaatje op van een weg of brug waar steeds knikken in zitten. Zoiets heb ik eigenlijk nooit eerder gezien. Verder geniet van het mooie weer en....omdat het kan. Groet van P & W.

Peter Kee 2024-09-08 23:39:02

Fantastische plekjes weer. Onbekend voor mij dus ik ga deze onthouden (opslaan in Google Maps). groetjes Edso

Edso 2024-09-09 06:48:46

Al weer veel gezien en mooi weer. Vandaag is het hier in Nederland duidelijk minder aan het worden.

Mike 2024-09-09 10:08:55

Heerlijke beelden. Ik probeer wat ontspanning over te nemen, kan mijn nek/lijf wel gebruiken. Lekker dat je aan je kilometers bent gekomen! Het blijft oppassen (en stok mee). Veel plezier op Lefkas, hopelijk worden jullie niet van de “beach” gestuurd 😛

Λουίζα 2024-09-09 11:47:02

Prachtige reisverslag en mooie fotoreportage van Griekenland. Hier in hilvarenbeek af en toe regenbui.

Gerrit van den Hoeven 2024-09-09 13:30:55

PS Toch niet ‘even’ bij Iris langs geweest? En Giannis en enge Peter? 🤣

Λουίζα 2024-09-09 14:50:36

Ina vol bewondering kijk ik naar je hoe je dat allemaal fikst, maar neem jezelf in acht!Heel veel plezier en genoegen voor jullie beiden op Lefkas!Intussen hebben jullie toch ook weer veel gezien en naast oude ook weer nieuwe plekken en situaties ontdekt dat staat!Veel mooi weer, hier verandert het deze week als we de voorspellingen mogen geloven.Geniet!groeten

Marianne 2024-09-09 14:59:02

Fantastische plekjes weer, echt GENIETEN. Morgen naar Lefkas, hoorde van een vriendinnetje dat de waterval droog staat 😳. Heel veel plezier op. Heel veel plezier op Lefkas en misschien herken ik nog wat 😊. Goed bezig hoor Ien trouwens, met al je kilomeets 💪. Lieve groetjes.