Schloss Heidelberg

Duitsland, Heidelberg

21-8 Vandaag weer met de bus naar de stad en lopen dan naar de Bergbahnen waarmee je oa naar het kasteel kunt.
Het is een van de beroemdste ruïnes en symbool van de stad, gebouwd met het typische rode Neckartaler zandsteen. Het was de residentie van de keurvorsten van de Palts en is door Lodewijk XIV in 1689 zwaar beschadigd.Daarna is het slechts gedeeltelijk hersteld.

Je kunt een rondleiding krijgen door de zalen in het kasteel, maar dat doen we niet. Met het toegangskaartje kun je naar het Duitse apothekersmuseum , hier zie je diverse apotheken uit heel Duitsland, Verder kun je naar een kelder met het grote wijnvat van 219.000 liter. Bij 2 uitzichtpunten kijk je mooi uit over de stad, de tuin is vrij te bezoeken maar hebben we ook overgeslagen, ik moet het even goed doseren want anders wordt het echt te veel voor mij.

De bezichtiging van de diverse gebouwen is dus genoeg, je kunt ook nog verder met een treintje naar de Königstuhl op de top van de berg met uitzicht over het Neckardal.

Als we weer beneden in de stad zijn is het alweer net zo druk als gisteren, in de hoofdstraat gaan we in een klein restaurantje(Sahara) wat eten. Lekker, vooral de dessert kaart was erg bijzonder, ik kies een Syrisch gerechtje van oa Mascarpone.
De bus brengt ons in 10 minuten weer terug bij de camping. Ondanks dat we leuk staan gaan we morgen toch weg naar Oostenrijk.
Groetjes Ina en Marinus

Hi vakantiegangers, een leuke stad is Heidelberg, ik heb helaas alleen maar de Kaserne gezien. Doe lekker rustig aan en geniet!

Michiel & Sandra 2024-08-21 21:01:57

Ina, allereerst even mijn complimenten over de prachtige plaatjes die jij schiet om het verhaal te illustreren. Althans ik neem aan dat jij de meeste foto's maakt. En wat een bijzondere stad is dat Heidelberg. Zoveel moois te zien daar. Zeker dat apothekersmuseum. Wat een verschil met de apotheken zoals wij die kennen. Ik wens jullie heel veel plezier en ben heel benieuwd waar in Oostenrijk jullie terecht komen. Ik blijf jullie volgen.

Kees Koele 2024-08-21 21:50:57

Beste globetrotters, Wat is het toch een mooie oude stad, Heidelberg, waar veel te zien is en te beleven valt. Ik was verbaasd over het aantal oude apotheken die in het Apothekersmuseum zijn ondergebracht, waarvan jij Ina prachtige foto's hebt gemaakt. Ik was erg gecharmeerd van de foto, waarop de kist zichtbaar is, boordevol Homeopatische geneesmiddelen, zoals dokter Wilmar Schwabe die heeft gebruikt. Wij hebben destijds tijdens de opleiding veel van zijn zienswijzen meegekregen. De hoeveelheid laden in de apothekerskasten deden mij wel erg denken aan de geneesmiddelenkasten zoals wij die in een werkende Chinese apotheek hebben gezien, met daarin spinnenpoten, allerlei kruiden en zo meer. Dank je wel voor de foto's en je verhaal. En nu dan op doorreis naar Oostenrijk. Ik volg jullie met belangstelling.

Peter Kee 2024-08-21 22:40:01

Louise 2024-08-22 12:20:48

Hola Hola, mijn broer en zijn gezin zijn weer weg 😜 dus nu alle tijd om lekker jouw verslagen en foto's te bekijken. Het ziet er weer prachtig uit, mooie plaatjes weer van oa de apotheken 👍. Doe je rustig aan, niet teveel km maken hoor 🥰. Lieve groetjes van ons 💋💋

Karin 2024-08-22 15:16:37

Bij Heidelberg ooit eens geweest. Toen geen geschikte parkeerplaats gevonden. Moeten toch nog eens terug.