Kalo Nero

Griekenland, Municipality of Zacharo

24-9 Vanmorgen eerst langs de Lidl in Amaliada voor de boodschappen maar ook voor de bougatsa. We hebben ontdekt dat die nl ook Bougatsa verkoop, zit in een vierkante “envelop” en wordt iedere dag vers (af)gebakken. In Kyllini hadden we eergisteren een taaie van een bakker, niet vers.

We rijden naar Katokolo en gaan daar op de kade staan voor een koffie met de Bougatsa, ook deze 1 voor 2 personen! Hier komen de cruiseschepen en gaan de mensen naar Olympia. Er stonden 15 bussen op een terrein. Het dorp is dus vreselijk toeristisch maar leuk om door het hoofdstraatje en langs de kade met de restaurantjes te lopen. Veel goud en zilver winkels en je wordt steeds aangesproken om naar binnen te komen of plaats te nemen op het terras.

Daarna gaan weer verder langs de kust, bij het meertje Kaiafas zien we een mooi lunch plekje, heerlijk rustig. Als we het op internet gaan opzoeken zien we dat een stukje terug een thermaal bad en een schildpadden baai is. Omkeren dus en een klein stukje terug, het ligt aan de andere kant van het meertje.

We mochten een kijkje nemen bij de hot springs, te warm 30° en ik vond het er benauwd. Er naast is nog een oud gedeelte van de oude bron in een grot maar die is niet meer toegangkelijk ivm vallende stenen, jammer die plek had me wel wat geleken.

Hier tegenover is de schildpad “baai”, het is goed zoeken en kijken om er een te zien. We blijven hier staan en als het rustig is zien we af en toe een schildpad voorbij zwemmen. Dit zijn kleinere zoetwater schildpadden, niet de Caretta Caretta.
Achter het “kreekje” vanuit het natuurgebied komen achter in de middag eerst een kudde geiten en later nog een kudde schapen.

25-9 Wat een rust vannacht, heerlijk geslapen. Als we aan het ontbijt zitten komen de schapen en geiten al weer langs. Wij rijden nu de weg verder langs het meertje en zien een klein stukje verder ook een plek/grot met een bron. Heel klein maar ooit gebruikt, ook hier voelt het water warm en stroomt onder de weg door naar het meer.

We gaan nu naar Kalo Nero, ook een bekende plek voor ons en op het internet ook vaak genoemd. Als we bij het strand komen zien we rechts heel veel campers vlak naast elkaar geparkeerd staan. Dat willen wij niet dus gaan links af, parkeren de camper waar maar 2 bus campers staan. Het barretje vlak bij is gesloten.

We lopen de hele straat langs de taverna’s af , verderop zou ook nog mogelijk zijn maar we blijven toch maar staan. Helaas de stranddouches dicht, alleen een paar bij taverna’s met parasols en ligstoelen. Heel jammer, we wilden hier 2 dagen blijven maar dat weten we nu nog niet.
Groetjes Ina en Marinus.

Hallo Ina en Marinus, Wat is het mooi daar en wat maak je goede verhalen en mooie foto’s. Wij moeten toch maar eens overwegen om ook dat land te bezoeken. Met hartelijke groeten van Pieter en Berta.

Pieter Smilda 2024-09-25 19:02:15

Ina en Marinus Prachtig , heerlijk

Guda 2024-09-25 19:36:32

Toeristentreintjes 😁🤪 Heb ook nog ergens Olympisch goud liggen, draag ‘t (kettinkje) nooit meer, kan wel op Marktplaats. Sjieke hoed, hij lijkt zwart op ‘t bankje. Heb net mijn gele Lefkas-hoed naar boven gedaan met wat andere kapstok-spullen. Toen je belde was ik toevallig daarmee boven bezig! Het wordt nl. onstuimig…. Vreselijk 😩🫣 Hopelijk jullie weer zo’n rustige nacht 🙋‍♀️😘

Λουίζα 2024-09-25 20:21:46

Wat een leuke foto's weer bij jullie verhaal ! Heerlijk een thermaalbad voor handen. 30 oC. is toch niet te warm Ina, je hebt het vast niet geprobeerd !! Het is zo gezond en dicht bij het water ervaar je het 'benauwde' ook een stuk minder. Maar ja ieder zijn meug !! Leuk zo dicht bij de natuur, met alle beestjes om jullie heen. Pas op voor die waterschildpadden, ze kunnen behoorlijk bijten, dat hebben we op Sardinië zien gebeuren. Jammer voor je Ina dat de oude grot niet meer toegankelijk is gebleken. Geen stenen op de hoofden van de toeristen. Geniet maar van het mooie weer, bij ons zal het flink tekeer gaan volgens onze weerprofeten de komende dagen.

Peter Kee 2024-09-26 01:58:08

Prachtig, vooral de plekjes aan het water. Geinig de 'tijger' schildpadden 🙂.en leuke foto's met de hoed. Ben gek op hoedjes. Fijne reis nog. Groetjes.