Gythio vervolg

Griekenland, Gytheio Municipal Unit

10-10 De auto werd keurig op tijd om half 10 gebracht.We gaan vandaag een rit in de bergen maken, via Kastania naar het klooster Panagia Giatrissa. Het klooster ligt op ruim 1000 m hoogte ten nw van Gythio. Ten noorden van dit gebied ligt het Tyagetos gebergte waar de hoogste top 2404 m is. Wij zijn hier eergisteren dus ten noorden langs gegaan.

Veel kilometers maken we niet maar het is slingerend de berg op door een aantal bergdorpjes met steeds prachtige vergezichten. Af en toe trekken er flarden van wolken over de berg. Het is vrij nieuw , gewijd aan de heilige maagd Maria. Het ligt op een prachtige plek, rondom is er veel bosbrand geweest maar het klooster is gespaard gebleven.

De kerk is donker en het is lang zoeken naar een lichtschakelaar. 2 Vrouwen zitten in een ruimte te praten, geen nonnen zo te zien, ze kunnen weinig info geven, er is wel een boekje maar dat is in het Grieks.

Als we terug gaan nemen we meer de tijd om uit te stappen en hier en daar te kijken. 1ste dorp Kastania lijkt helemaal verlaten, alles dicht.
Dan komt Selegoudi, daar zie je niets van want je moet even een weggetje in naar beneden, Bij de kerk is een taverna/cafe met terras, er zitten wat mensen, we schuiven ook aan.

Frappé met wat gebak , we hebben ook een leuk gesprek, men is verwonderd dat wij hier terecht zijn gekomen de meeste mensen rijden langs het dorp. Dan in Agios Nikolaos zitten ook wat mensen bij een cafeetje op het plein.

Veel kerkjes onderweg allemaal dicht, na het dorp Melissa is beneden in het dal een oude stenen boogbrug. We hadden in het café al gehoord dat het ongeveer anderhalve km lopen was, niet geasfalteerd maar hier en daar in de bochten wel met beton stukken.Nou ja even een trimuurtje, wat beweging, berg af maar later weer berg op pfffffff. Achteraf was het best met de auto mogelijk geweest.

We zijn om 4 uur terug, snel een plons in het zwembad en op een bedje liggen, beetje bijkomen. ‘s Avonds gaan we met de auto naar Gythio, eten op het pleintje bij de haven. Ik heb een vissoep, weer wat anders, Marinus gaat voor de omelet met van alles er op en in.
We lopen nog even over de kade en kopen bij de bakker wat lekkers voor morgen bij de koffie. Totaal 7,6 km gelopen beetje over mijn grens gegaan.

11-10 Vandaag een rustdag, wat heet, beddengoed gewassen, wat schoonmaken en opruimen, morgen weer richting noorden.
Groetjes Ina en Marinus.

Een rit de bergen in, dat doe je normaal niet iedere dag. Aan de foto's te zien deed het weer ook mee. Jullie hebben mooie en ook karakteristieke plaatjes kunnen scoren. Wonderlijk dat men de kerk die bij het klooster hoort rood hebben geschilderd in een kleur die wij alleen in Tibet zijn tegengekomen. Prachtig de rijk versierde wanden en plafonds binnen in de kerk, gelukkig dat jullie die ene schakelaar hebt kunnen vinden en bedienen. Fijn dat jullie de 10e een fijne dag hebt mogen beleven !! Groetjes van P&W

Peter Kee 2024-10-11 17:00:57

Wat een mooi land. Wij vinden de foto’s en jullie belevenissen ook prachtig.

pieters.reisverhalen 2024-10-11 18:32:22

Dat klooster op 1300 meter is inderdaad prachtig. Toen wij er drie jaar geleden (op 13 oktober) waren, werden we rondgeleid door een non in werkkledij. Ook werd ons water aangeboden.

Nico Bloot 2024-10-11 21:33:30

Ina, wat fijn om te lezen dat je voor wat betreft jouw gezondheid zo goed lijkt te gaan. Maar wel goed blijven oppassen hoor en niet steeds de grenzen opzoeken en eroverheen gaan. Heel goed idee om een huurauto te regelen. Dat is natuurlijk het nadeel van een camper. Te groot om echt hele kleine weggetjes in te gaan. Aan de andere kant zaten wij altijd in appartementjes en moest er ook altijd een auto worden gehuurd. Dus eigenlijk dan geen verschil buiten dat je je eigen huis mee hebt. Heel veel plezier.

Kees Koele 2024-10-13 09:10:30

Fijn zo’n rustdag … 😉 Weer ‘s een ander perspectief vanuit de auto, leuk weggetje (vlagen li.). Heerlijk op de terras aan de frappé, ben helemaal niet jaloers. Nu stukkie fietsen 😘