Gythio

Griekenland, Gytheio Municipal Unit

9-10 ‘s Morgens op de fiets naar Gythio, we zijn hier al 2 x geweest hebben ook aan de andere kant van de stad een keer vrij gestaan vlak bij het Scheepswrak Dimitrios.
Gythio was ooit de belangrijkste haven van Sparta, op het schiereilandje Marathonisi voor de stad staat de vuurtoren. Er zijn nauwelijks nog resten uit de oude tijd, alleen het oude antieke theater.

We fietsen het schiereilandje op, halverwege staat de Tzannetakis toren een museum dat nu gesloten is. Nemen een kijkje bij de haven en parkeren dan de fiets . Regelen voor morgen een huurauto om een bergrit te maken.Daarna lopen we het straatje omhoog in naar het mooie kerkje Agios Georgios dat altijd open is.

We fietsen nog een stukje door het nieuwere gedeelte van de stad naar het oude theater en daarna terug door het stadsgedeelte op de heuvel.

‘s Avonds gaan we bij Takis eten, voorgerechten zoek je uit door fotomenukaart en voor de hoofdgechten gaat iedereen in de keuken uitzoeken wat hij hebben wil. Wij hebben 2 voorgerechten, spicy sausjes en 3 soorten kaas uit de oven. We nemen 1 hoofdgerecht, stoofvlees met aardappels. Als toetje krijg je fruit met een soort van oliebollen.
Groetjes Ina en Marinus.

Beter weer dan bij ons in Frankrijk. Griekenland staat waarschijnlijk voor 2025 op ons programma.

Mike 2024-10-09 19:31:09

Takis is een eetgelegenheid zonder opsmuk 👍, ‘gewoon’ in de keuken een keuze maken wat de kokkin heeft gemaakt. Smaakt eigenlijk altijd goed. Wij namen altijd een zaklamp mee voor de terugwandeling over het strand. Leuk initiatief om een huurauto te regelen!! Geniet van alles.

Peter 2024-10-09 21:24:40

Die oliebollen heten loukoumades. Heerlijk zoet! Smaakt goed bij een ouzo. Je ziet ze niet zo veel, wij zijn ze deze reis nog niet tegengekomen.

Nico Bloot 2024-10-09 21:31:45

Leuk weer te zien Gytheio. Het oude scheepswrak zou jaren geleden al weggehaald worden maar ligt er dus nog steeds, typisch op zijn Grieks. gr. Edso

Edso 2024-10-10 07:51:52

Hi Globetrotters, jullie hebben weer mooie plekjes weten te vinden zoals bij de Tzannetakis toren, de plek van ooit met het scheepswerfje, het mooie kerkje en het theater. Een prachtfoto waar een aantal inktvissen aan de waslijn hangen, nooit eerder gezien waar dan ook!! Veel succes met de voorgenomen bergrit in een huurauto. Groetjes vanuit het Vleutense !!

Peter Kee 2024-10-10 22:30:31

Leuke plek, prachtige beelden, jammer dat ik niet ‘gewoon’ op de foto’s kan reageren, om het nu allemaal te omschrijven 🙄 maar plaatje van uitzicht bij kerkje 👌🏼😚