Koroni

Griekenland, Koroni Municipal Unit

5-10 We staan op camping Koroni en qua plek viel er wat te kiezen. Ook hier kleine plekken tussen heggen maar wij hebben aan 1 kant vrij, geen buren en vlak bij het zwembad/restaurant. Eind van de morgen lopen we langs het strand naar het dorp.
Het is een leuk dorp met een gezellige winkelstraat maar een en ander doet armoediger aan dan Methoni.

Het begint wat te regenen, mooie gelegenheid om een terrasje uit te zoeken en wat te eten. Marinus gaat voor de pasticcio en ik voor de octopus Stiffado, die zie je niet vaak op de kaart staan.

6-10 Vanmorgen eerst een was gedraaid en toen die hing zijn we naar boven naar het kasteel gelopen, een voormalig fort uit de 6e 7e n.Chr gebouwd door de Byzantijnen. Later is het kasteel/burcht voor de Venetianen een belangrijk steunpunt. De burcht is grotendeels vervallen, binnenin staan nog een paar huisjes en een nonnenklooster uit 1918.

Dit is een groot terrein met kerk, tuin, veel gebouwen, winkeltje natuurlijk en een uitkijktoren. Vorige keer toen we er waren woonden er nog 6 nonnen. Engels sprak de non in het winkeltje niet, maar toen ik 2013 en het getal 6 op een papiertje schreef, zei ze dat het er nu pende/5 waren die er nu nog wonen.

Zo te zien woonde er in 1 huisje nog mensen, leuk terrein om overheen te lopen, hier en daar naar boven op een muur/uitkijktoren voor het uitzicht. Ook waren er een paar zeer kleine afgeschermde ruimtes wat niet duidelijk was wat dit is.

Als we weer naar beneden lopen, kom je door de oude visserswijk. Koroni is levendiger en sfeervoller dan Methoni waar alles er luxer uitziet maar met een ongezellig recht stratenplan. Tijd om een terrasje uit te zoeken voor de lunch. Als we terug zijn tijd voor siësta daarna koffie en zwemmen.

Morgen gaan we toch weg ondanks dat we een goede plek hebben en het dorp gezellig is, we willen nl een rit door de bergen maken en de weersvoorspellingen zijn morgen iets beter(minder bewolking) dan voor dinsdag.
Groetjes Ina en Marinus.

Fijn dat jullie zo genieten. Wij genieten mee en zeker van jullie mooie foto’s.

Pieter Smilda 2024-10-06 20:31:59

Hallo Ina & Marinus. Wat een mooie foto's heb je weer bij het verhaal van 6 oktober gevoegd. naast eeuwenoude gebouwen en poorten is er toch veel kleurrijk moois te zien. Het lopen lijkt daar afgezien van misschien wat steile trappen goed te doen. Bijzonder die smalle poort! Zo'n poort had ik niet eerder gezien, zo hoog en smal. Koroni ziet er heel sfeervol uit !! Ik hoop dat jullie het met het weer zullen treffen tijdens de a.s. bergrit !! Voor alles geniet er samen van !! Groet van P&W !! :-) !!