Baai van Navarino

Griekenland, Pylos

2-10 We rijden weer via dezelfde route terug en gaan naar het mooi gelegen Voidokilia strand dit ligt in een populair natuurgebied.
Het weggetje ernaartoe daar werd Marinus niet vrolijk van. Als we er zijn is het nog rustig, we lopen de route omhoog naar de archeologische plaats voor het uitzicht. De kleine baai ligt voor de Gialova Lagoon waar we ook een kijkje nemen.

Als we een klein uurtje later terug lopen is het ongelooflijk hoe druk het op het strand is en er zoveel geparkeerde auto’s staan. Wij gaan naar Gialova omdat we daar wat willen eten. Het is een zeer toeristisch plaatsje maar veel is gesloten. Op de hoek bij de pier is een leuk terras met ook nog Griekse muziek waar we wat eten.

We waren hier in 2013 en hebben hier toen vrij gestaan, nu is er een grote P waar je voor €3 de hele dag mag staan maar niet overnachten. Daarna rijden we naar Pylos waar we in dat zelfde jaar waren.

In 1827 was dit gebied in handen van de Turken. De grote mogendheden Groot-Brittannië, Frankrijk en Rusland zagen met lede ogen de invloed van de Turken in Europa aan. Samen vielen dus deze 3 mogendheden met hun gezamenlijk vloot de vloot van de Turken en Egyptenaren aan en versloegen hen hier in de baai waar nog steeds gezonken zeeschepen liggen. De Russische vloot stond onder bevel van een Nederlander, admiraal van Heyden, die in 1795 naar Rusland was gevlucht voor de Franse troepen.

We staan bij de noordelijke jachthaven, eerst even siësta en daarna maken we een kleine wandeling rond het plein van de 3 admiraals, die daar met een zuil geëerd worden. ‘s Avonds maken we nog een keer een rondje en doen wat boodschappen.
Groetjes Ina en Marinus,

Jullie weten de mooie plekjes wel te vinden hè en ook vast te leggen de palm en cyclamen , muurschildering. allemaal mooi cantharellen die liggen te drogen( dacht even ze hebben wel erg veel trek) Wel lastig dat met de ruiten wissers, maar nu de laatste fase van deze vakantie nog lekker genieten Groetjes Jan en Anneke

Anneke 2024-10-02 22:25:46

In Gialova hebben wij jaaaaren geleden een weekje gelogeerd en zijn ook op het Voidokilia strand geweest,maar zo druk en dat voor oktober. .was het er niet.Ook Pylos staat me nog voor de geest,leuk hoor en mooi weer erbij!Geniet!

Marianne 2024-10-02 22:50:59

Wat een mooie vegetatie is er aanwezig op de plaats waar jullie zijn neergestreken. Prachtig zo'n oude olijfboom. Die cantharellen die op schalen gedroogd worden, groeien die daar ook ?? Erg leuk plekje, het terras bij de pier, om samen een hapje te eten. Bijzonder de geschiedenis hoe de Turken uit het gebied werden verdreven in een gezamenlijke actie door drie mogendheden waaronder Rusland. Ik ga daar straks even naar kijken of ik daar meer over kan vinden. Overigens een mooi graf althans de restanten van het Myceense graf!! Bedankt voor jullie verhaal en mooie plaatjes weer !! Groet van Peter.

peter K 2024-10-04 15:03:38

Grappig, wij waren een jaar eerder in Gialova, in juni en september ‘12. En op het strand van Voidokilia. Dat het zo druk is nu … leuke plek. 😴

Λουίζα 2024-10-04 23:50:36

Wat hebben jullie het zo te zien heerlijk. Dat strand verbaasde mij. Ik ken eigenlijk alleen stranden met kiezels maar dit lijkt toch echt een zandstrand. Lekker genieten hoor!