Blomberg en omgeving.

Duitsland, Herrentrup

Achter in de middag kwamen we aan bij Sandra en Michiel. Sandra heeft voor het eten Flammkuchen gemaakt. Nog nooit gegeten, lekker hoor, in Duitsland is het drankje Aperol uit, nu is het drankje Lileth trendy.
Zaterdag morgen maken we een fietstocht in de omgeving, heuvel op en heuvel af, langs de akkers en dan rond de Schiedersee. Een klein stuwmeertje met wat recreatie mogelijk heden oa een grote camperplek met uitzicht op het water. Het was heerlijk fiets en terrasjes weer, dus eerst een koffie en later aan de andere kant van het meer een soepje.

Dan door het bos naar Blomberg en een rondje door de stad, over het plein in het centrum bij het mooie oude Rathaus. Op het plein het standbeeld van de dievegge Alheyd Pustekoke (Adelheid) die in 1460, 45 gewijde hosties uit de kerk stal. Om niet ontdekt te worden gooide ze ze snel in de bron die nu een helende werking heeft. Ze is daarna op de brandstapel aan haar eind gekomen.
Dan via de enige nog bestaande stadspoort weer terug naar Herrentrup, slechts 6 km, een leuk tochtje van ongeveer 30 km.

Vandaag is het een bewolkte dag, we gaan met de auto naar het openluchtmuseum in Detmold. Het is het museum over het Westfalen-Lippe gebied. Dit weekend werd er hier en daar een demonstratie gegeven hoe vlas vroeger verwerkt werd tot uiteindelijk een stof-textiel. De huizen , schuren etc zie je hier in de omgeving ook nog veel maar nu kan je wel binnenkijken en zien hoe men destijds woonde. De huizen vaak met een grote ingang naar de diele(de deel) met achterin een woongedeelte. Het is best een groot terrein dus je loopt wat af, ben vandaag aan de 10.000 stappen gekomen. Wel met een onderbreking van een lunch.
Morgenochtend gaan we weer verder, alhoewel de 1ste stop is al vlakbij: Hameln, niet onbekend voor ons.
Groetjes Ina en Marinus

Heerlijk Flammkuchen. Leuke foto's. Geniet er maar van. Nog even en we gaan in Nederland echte herfst krijgen of te wel regen vanaf donderdag. Dus .........

FritsEllen 2021-09-19 19:36:55

Goed voor de conditie, al dat gefiets en gewandeld. Mooie foto's.

Mike 2021-09-19 22:27:33

Dank je wel voor je verhaal en foto's Ina. Altijd leuk om de vele 'vakwerk' huizen uit de omgeving waar jullie zijn te zien. Toch wat triest hoe Adelheid aan haar eind is gekomen omdat ze hosties, gewijde nog wel, gestolen heeft. Ja in die jaren werden vergrijpen nog flink bestraft.......Dankzij haar diefstal heeft Blomberg nu al eeuwen een geneeskrachtige bron. !! Verder zeker de moeite waard dat Detmolder openluchtmuseum. Heb het goed samen !!

Peter Kee 2021-09-20 06:48:56

mooie kiekjes en leuke info over de streek. Fijne vakantie.

Grietje 2021-09-21 11:37:51

Fijne vakantie en een goeie reis