Dag 27 - 18 mei Avelu Tronquoy

Frankrijk, Maretz

Jean-François Langlet, de bio-akkerbouwer, kwam naar de start. Hij heeft last van zijn knieën en kan daarom niet meelopen. We lopen langs zijn tarwe- en luzernevelden.
Biologische boer ('cultivateur', ‘ferme en bio’) met 160 ha verspreide grond die in familiebezit is (1/10 is van hem). Hij verbouwt: maïs, luzerne, triticale (graan - tarwe en rogge - voor dieren/schapen), sperziebonen (‘haricots verts’), rode bieten (‘betteraves rouges’) en hop (‘orge de printemps’). Hij heeft op enkele percelen rijen bomen geplant, met daartussen brede stroken grond.

Kruiend naar de eindstop, de pluktuin ‘La Cueillette’ zien we drie reeën en twee hazen.

Patricia Godin runt deze pluktuin (‘la Cueillette’) met haar man Thibaud sinds 2009. 10 ha tuinbouw (‘maraîchage’), rood fruit (‘fruits rouges’) en bloemen (‘fleurs’). Ook is er een winkel met verse groenten, champignons, bier/wijn/sappen, soepen in glazen flessen, jams, honing(snoepjes). Veel openingsuren. De helft is bio-gecertificeerd (‘fruits rouges’), de andere helft is niet-gecertificeerd. Zij leveren aan restaurants en ‘écoles et lycées’. Ze hebben ook een pedagogische functie en ontvangen duizend leerlingen per jaar. Er staan dertig kruiwagens, elk jaar is er een ‘Fête de la Brouette’.

In de avond kwamen we de zus Indigo van Joran tegen (zie foto). Zij liep de Roparun naar Rotterdam.