Dag 4 - 25 april Boxtel - Haaren

Nederland, Boxtel

De mens als nuttige soort

Ik hoorde dit van Ludo Ansems, die vandaag meeliep en vertelde van de documentaire over het werk van Jos Willemse, die bezig is met syntropische landbouw. Dit is ook waar we gisteren over spraken bij het voedselbos Den Food Bosch. Hoe ziet zo'n nuttig mens er uit? Dat is wat wij onderweg naar Parijs overal tegenkomen; mensen die op een mooie manier zorgen voor de aarde.

We vertrokken vanmorgen van De Kleine Aarde richting Tuinderij de Es in Haaren (tuindees.nl/). Rond de middag kwamen we daar aan. Sinds 1981 telen zij biologische groenten. Ze bieden dagbesteding aan mensen met dementie en aangepast werk aan mensen met een psychiatrische aandoening en/of mensen die hun leven weer op de rit willen krijgen. Ik werd uitgenodigd om tijdens de koffie een verhaal te vertellen aan de ouderen die hier voor een dagbesteding zijn en daarna werden we rondgeleid door Daniëlla. Zij leidde ons door de kassen en de tuin waar de bron/de ziel uitgebeeld was in een lage ronde cirkel - zie foto. Het terrein is 3 hectare groot en ze hebben dat voor de helft zelf gefinancierd en de andere helft met 'portie-houders', die lid zijn van de stichting en een inleg betalen, waarvoor ze onder andere eens per jaar een gratis diner krijgen. Daar komen dan zo'n 80 mensen op af. Een beetje vergelijkbaar met de inleg van € 250 bij het Veerhuis met levenslang gratis koffie.

Op weg naar John Vermeer werden we al opgewacht door een cameraploeg van TBI. John heeft samen met Tiny een voedselbos, klein maar heel mooi met veel afwisseling in plantensoorten. Ik heb tijdens de bijeenkomst John het eerste hoederschapsspeldje opgespeld vanwege zijn inzet voor de combinatie van grond uit de markteconomie halen en zijn inzet voor voedselbossen. Het project dat hij in dat verband begeleidde was het buurtvoedselbos van Manon Ossevoort.

We wandelen naar de woonplaats van Thomas Pijnenburg die met Astrid een al ouder voedselbos heeft, Moederland genaamd. Recent hebben ze een stuk land erbij gekocht dat voorheen maïs was. Zij gaan dat op termijn ook vrijmaken en terugschenken aan de Aarde en het onderbrengen bij een stichting.

Hij vertelde ook over zijn bedrijf Groenebouwmaterialen (www.groenebouwmaterialen.nl/ ) die bio-based materialen maken om aan de stimulering van de regeneratieve bouwcultuur te werken. Zij willen voorop lopen in de revolutie die nodig is om de transitie in de bouw te versnellen. Van Land tot Pand is een project waarbij ze materialen vanaf het land (stro, vlas, schapenwol etc.) verwerken in het pand.

Was een mooie dag Henry. En fijn om nu als Hoeder van deze Aarde verder te kunnen gaan.