Dag 7 - 28 april - Baarle Hertog - Hoogstraten

België, Lille

De liefde voor de Aarde is grenzeloos

Dat zou een mooie droom zijn. Geen grenzen en liefdevol voor de Aarde zorgen. In Baarle Hertog/Nassau moeten dan nog heel wat grenzen geslecht worden. We liepen dwars door die plaats en trokken zes keer de grens over van België naar Nederland, of omgekeerd. Soms dwars door een huis en de laatste grenswissel was met vlag. Zie de foto's 1 t/m 6.

Hack een Hek
Weg met grenzen en verderop bij Zoersel kwamen het bordje tegen: 'Bye bye gazon'. En we kennen al tegelwippen.
Al wandelend kwam onze trouwe meeloper Margriet met: 'Hack een Hek'. Weg met hekken om tuintjes waar het maar enigszins kan.

We vertrokken deze dag van de Baalse Hoef in Baarle Hertog om te lopen naar de Weekmarkt in Hoogstraten waar zij een kraam hadden. Ik werd daar verleid om op de zeepkist te klimmen, een primeur voor mij.
De Baalse Hoef is een pluktuin van ruim 6000m2 met door de seizoenen heen keuze uit meer dan 100 verschillende soorten snijbloemen, van tulpen en ranonkels in het voorjaar tot de mooiste chrysanten in het najaar. Zij staan onder andere bekend om de prachtige dahlia’s, die je vanaf half juli kunt plukken op het bloemenveld. In de grote dahlia-pluktuin zijn bijna 200 verschillende dahlia’s te vinden in de mooiste kleuren en vormen.

Onderweg naar Hoogstraten kwamen we een schaapskudde van de Wortelkolonie tegen, die net zoals de kolonie op de Werelderfgoedlijst staat. Herder Vincent zat rustig op een bankje te genieten van de natuur en zijn herkauwende schapen.

Na de weekmarkt reden we naar Het Kruisbos in Kalmthout. Zij huren hun land van De Landgenoten. De Landgenoten koopt landbouwgronden aan om deze te verhuren aan bioboeren. Zo geven ze bioboeren de kans om een landbouwbedrijf op te starten, uit te breiden, veilig te stellen of te verduurzamen zonder zelf de stijgende financiële lasten te moeten dragen. Om deze gronden aan te kopen verzamelt De Landgenoten giften van sympathisanten en geld van aandeelhouders.
Het Kruisbos werkt volgens de principes van Community Supported Agriculture (CSA). Hierbij vormen de boeren en de consumenten een gemeenschap. In ruil voor een ledenbijdrage ontvangen de deelnemers een aandeel in de oogst. De boeren zorgen voor gezonde, ecologisch verantwoorde groeten en fruit. In Vlaanderen zijn er momenteel een 50-tal CSA-boerderijen.

Voor de slaapplek gingen we naar Robur op den Eik in Lille. Zie de foto's voor de bijzondere inrichting van dit kleine huisje.

NB. Wil je de tocht steunen en een 'Droom voor de Aarde' insturen, dan kan dat op https://www.veerhuis.nl/dromenvanger/

Wat een prachtige dag met wind en zonnestralen - dank voor deze en een hele goede reis met mooie ontmoetingen

Ronald 2024-04-28 21:08:17

De eerste 7 dagen en wat een prachtige ervaring . Zoveel goeds te vinden op onze aarde ! Dat geeft hoop . Complimenten .

Ruud Bakhuizen 2024-04-29 06:57:13

Mooi egaal weer. Nog genoeg te volgen denk. Al die mooie initiatieven geven de burger moed 👍🏼. Houd goede moed ☀️☺️

Olga Kroes 2024-05-01 12:58:28

Wat een prachtige plek in Robur, veel aandacht voor details. Mooi