Dag 23 14 mei Hon-Hergies La Flamengrie

Frankrijk, Hon-Hergies

Het grondvraagstuk

Het interessante is dat Frankrijk 36000 gemeenten heeft en elk dorp is zo ongeveer een gemeente. Hon-Hergies heeft 850 inwoners en La Framengies 430 inwoners. Burgemeesters staan hierdoor veel dichter bij de inwoners.

Burgemeesters staan dicht bij de Aarde.
De burgemeester Luc Bertaux van Hon-Hergies was geïnteresseerd in het grondeigendomvraagstuk waarover ik vertelde in mijn toelichting op de Krui-tocht. Dat ging over het niet meer handelen op de markt in stukken grond. Ik merk vaker dat burgemeesters in Frankrijk zien hoe kleine boeren opgekocht worden door grootgrondbezitters en het hele dorp daardoor de lokale toevoer van voedsel kwijtraakt.

De burgemeester vroeg hoe je dat dan organiseert. Ik heb het hem als volgt toegelicht:
In plaats van enkelvoudig eigenaarschap (iemand is eigenaar en dus de baas) is er een nieuwe beweging naar drie-voudig eigenaarschap. Dit betekent het volgende:
1. De Aarde is economisch/ecologisch gezien VOOR IEDEREEN; samen moeten we in elkaars basisbehoeften voorzien op die ene Aarde, binnen die ene wereldwijd aaneengesloten economie en biodiversiteit.
2. Juridisch gezien is de Aarde VAN NIEMAND in het bijzonder. De grond wordt in een neutrale juridische entiteit ondergebracht (zoals bij het Veerhuis in de Stichting Grond van Bestaan) en
3. In ondernemende zin wordt een stuk land DOOR IEMAND in het bijzonder beheerd (bijv. een boer). Dit is een ondernemer die een stuk grond krijgt toegewezen en naar eigen inzicht op basis van zijn capaciteiten kan ontwikkelen. Dit alles uiteraard binnen de voorwaarden van zorg voor de Aarde (Hoederschap).

Wereldwijd wordt hier al mee geëxperimenteerd; zie de voorbeelden op https://www.veerhuis.nl/earth/

Deze driedeling komt overeen met de drie woorden Liberté, Egalité en Fraternité (vrijheid, gelijkheid en broederschap) Op elke Mairie staan die drie woorden - zie de foto van de Mairie
Liberté staat voor 'door iemand'. Iemand die vanuit zijn vrijheid, vanuit zijn eigen passie en vaardigheid vorm geeft aan zorg voor zijn stukje Aarde.
Egalité staat voor 'van niemand'. De Aarde is gelijk voor iedereen. Niet dat één persoon een tuintje bij zijn huis bezit en een ander 10.000 hectare. We zijn allemaal gelijkwaardige hoeders van de Aarde. Het zou een grondwet moeten zijn dat iedereen bij geboorte recht heeft op het gebruik van de Aarde. Net zoals iedereen net zoveel recht heeft op de Zon.
Fraternité staat voor 'voor iedereen'. Daarin passen begrippen als harmonie en gemeenschap. Samen voor de Aarde en elkaar zorgen voor een economie als huishouding van de samenleving.
Het gaf de Burgemeester nieuwe inzichten in die drie begrippen: Liberté, Egalité en Fraternité. Hij was blij met ons bezoek en het heeft zijn dorp extra op de kaart gezet als een gemeente die zorgt voor zijn burgers en de Aarde. Bijzonder is ook dat 127 van de 850 burgers zich vrijwillig inzetten voor de Gemeente.

Wat een goed verhaal. Deed me herinneren aan eige verhaal in Well (LB) Daar heb ik grond gered en er met Limburgs landschap een boomgaard gerealiseerd met oude fruitrassen. De opbrengst is voor de hele buurt en die helpen ook mee met onderhoud. Bij verkoop is dit stuk grond door de nieuwe eigenaren voort gezet en nog steeds in tact. Wel een hele boze boer buurman die de grond wou kopen en alle bomen wilde rooien. Voor maisland. Er stonden ook bomen op de rand met boer. Deze heeft hij illegaal gerooid en is hiervoor ernstig beboet.

Norbert 2024-05-17 17:41:40

Mooi verhaal! En wat is Hon-Hergies goed bezig, zeg! Ik vind het een mooi dorp en ik vond het er heel verzorgd uitzien in april. Ik neem aan dat bewoners hieraan bijgedragen hebben.