Dag 5 - 26 april Haaren - Hilvarenbeek.

Nederland, Baarle-Nassau

Ons land. Het land van ons

We komen aan op de Sprankenhof, die recent een uitbreiding van hun land kreeg via Land van Ons.

Sprankenhof is een Boshoeve met biologische tuin, winkel en keuken. De boerderij stamt uit het boshoevelandschap van 1779. Het gebouw past helemaal in het omringende landschap. Al heel lang wordt hier gewoond en wordt het land bewerkt. De moestuin en boomgaard zijn er altijd al geweest. De ecologische principes van natuurlijke lagen (zoals in een bos) zijn leidend bij het verder ontwikkelen van de tuin. Er wordt momenteel doorgeschakeld naar biologisch-dynamisch.
Door Mark en Josèt werden we rondgeleid en een van de grootmoeders deed een drumceremonie en sprak een gebed uit op de grens van hun nieuwe land.

Op naar Un Bietje Groen in Tilburg (met auto). Dat is een tuin voor groene ondernemers die werken aan een duurzame en leefbare toekomst en initiatieven en projecten die daaraan bijdragen. Er wordt volop geëxperimenteerd en de natuur staat daarbij centraal. Daarmee wordt kennis ontwikkeld en gedeeld die duurzame veranderingen in gang kan zetten. Zij verzorgen inspirerende evenementen, rondleidingen, lezingen en workshops.

We lopen naar Bioboerderij ’t Schop. Dat is, zoals zij zeggen, een natuurinclusieve biologische boerderij. Ze werken volgens hun eigen biologische principes: Gezondheid, Ecologie, Zorg en Eerlijkheid en die gaan verder dan de wettelijke normen. Al hun biologische bedrijven zijn gecertificeerd en worden gecontroleerd door de onafhankelijke SKAL
Biologisch is voor hen geen doel, maar het beste middel om de problemen rondom klimaat, biodiversiteit, dierenwelzijn, bodem, lucht en water op te lossen. Dat betekent voor hen samenwerken met de natuur door landschapsonderhoud en een volledig 100% gesloten kringloop. Ze hebben bijvoorbeeld al honderden bomen op en rond onze weilanden (agroforestry) geplant.

NB. de rechte lijn op de kaart komt omdat ik vergeten was Pindat rittenregistratie aan te zetten.

Mooi toch, al die (h)eerlijke plekjes...