Dag 14 - 5 mei Rondje Linkebeek.

België, Linkebeek

We zijn deze dag op bezoek bij l'Eldoradis. Na een rondleiding mocht ik me tot de groep genodigden (30) richten om over de Krui-tocht vertellen. Daarna lopen we in een lange stoet naar een nieuw stuk grond dat zij met hulp van Terre en Vue hebben kunnen kopen. Het mooie is dat we precies twee jaar geleden daar ook stonden, en toen de wens hadden om het te kopen, waarbij het nu is gelukt.

Over Terre en Vue
Terre en Vue is een vergelijkbare organisatie als Landgenoten en Terre de Liens uit Frankrijk. In het kort hun historie:
Terre-en-vue is ontstaan uit het Ondersteuningsnetwerk voor de Boerenlandbouw (ReSAP), dat in 2010 werd opgericht door talrijke verenigingen die zich bezighouden met de ontwikkeling van een duurzame landbouw in België: zie Solidariteitsnetwerk.
In 2011 gaf ReSAP een werkgroep opdracht om instrumenten op te zetten om de toegang tot land te vergemakkelijken.
Geïnspireerd door de Franse beweging Terre de Liens en in samenwerking met de Vlaamse beweging Land-in-Zicht (waaruit de coöperatie De Landgenoten voortkwam), werd de groep genaamd 'Dynamo' snel gevormd en bracht zij op 6 mei 2011 een eerste forum samen in Namen. Het forum bevestigt de noodzaak om solide structuren te ontwikkelen om de toegang tot land te vergemakkelijken.
Samen bouwden de verschillende actoren (burgers, boeren, verenigingen) de Terre-en-vue-beweging, waaruit de vereniging op 19 oktober 2011 en de coöperatie op 21 maart 2012 ontstonden, elk met hun eigen Raad van Bestuur. Aan deze twee structuren werd een Stichting toegevoegd, opgericht op 26 oktober 2015. Deze beheert schenkingen en legaten.
Al snel sloot Terre-en-vue zich aan bij een initiatief, gelanceerd door Terre de Liens, voor netwerken op Europees niveau, met als doel het delen van ervaringen en lobbyen op Europees niveau, waar met name het beleid wordt bepaald.
Er worden werkgroepen gevormd om verschillende projecten uit te voeren: communicatie, ondersteuning van lokale projecten, bestuur en strategische visie, agro-ecologie, enz.

Allemaal mooie verhalen en inspirerende ervaringen!

Barthold van Hasselt 2024-05-11 09:31:26

Mooi om de voortgang hiervan te volgen, Henry.