Vogelgrun

Frankrijk, Vogelgrun

Gisterenavond nog heerlijk genoten van de afkoeling en het 1e biertje! (Het was erg lekker, wel heel veel koolzuur). Lichtjes aan en een trui, ja echt!
Wat super is dit, ik kan hier heel blij van worden :-), zo de rust op de cp, hier en daar een kaarsje aan, rammelende dobbelstenen, of de plop van een lekker flesje, een beetje geroezemoes én ik zag heel veel sterren.

Mijn stopover.

Vogelgrun is een gemeente in het Franse departement Haut-Rhin (regio Grand Est) en telt 519 inwoners. De plaats maakt deel uit van het arrondissement Colmar-Ribeauvillé.
Zo jullie lezen, valt er niet veel méér te vertellen over dit plaatsje :-) en dat klopt ook wel, behalve de brouwerij en de sluizen niets dus.

En natuurlijk weer lekker op de fiets de omgeving verkennen.
Ik ga naar Neuf Brisach.
Op de weg er naartoe kom ik langs een oud, mooi gerestaureerd station, een paar keer per week rijdt daar een stoomtrein, vandaag helaas niet.

De stad werd gebouwd naar een ontwerp van vestingbouwkundige Sébastien Le Prestre de Vauban en is, dankzij zijn ligging in een vlakte, een perfecte vestingstad uit de baroktijd. Het is in een roosterpatroon gebouwd, met een groot plein in het midden. Daarnaast werden voor de burgerbevolking ook huizen en een kerk gebouwd. Dit alles werd omgeven door een dubbele vestingwal en een reeks loopgraven. De plattegrond van de stad is volgens militaire en geometrische beginselen gepland. Elk punt van de vesting wordt door ten minste één geschut gedekt. Het stervormig bolwerk, dat naar toenmalige militaire vereisten werd gebouwd, geeft aan Neuf-Brisach de kenmerkende achthoekvorm. In elke hoek is een wachttoren opgesteld. Het wordt beschouwd als een van Vaubans meesterwerken. Het staat dan ook op de Unesco werelderfgoed lijst.Neuf-Brisach is een voorbeeld van de vele versterkte dorpen en steden die onder de heerschappij van Lodewijk XIV langs de Franse grenzen werden aangelegd.

Jullie herkennen zijn naam vast wel, ik ben Vaubans vestingwerken al vaker tegengekomen.
Ik ging als eerste naar de Tourist info, waar ik een kaart kreeg en uitleg, netjes in het Engels. Oh u bent op de fiets, ga maar rechts en weer rechts, mag eigenlijk niet, maar van mij wel hoor. Ik mocht zelfs op de vestingwal fietsen, wat wel weer iets van een mtb route had, ik moest zelfs van een trap af terug naar straatniveau. Dat heb ik niet fietsend gedaan hoor ;-).
Natuurlijk de kerk bekeken en een beetje rondgelopen, de straatniveau rondgang heet "Beau arts" hier mogen kunstenaars hun werk tentoonstellen. Mooi, niet mooi en foei lelijk . Kwestie van smaak natuurlijk.

Terug naar de cp voor een broodje en een rustmomentje. Dat is dan wel weer lang genoeg geweest en ik fiets nog naar Breisach am Rhein en wat kom ik onderweg tegen, het Vrijheidsbeeld, was het maar zo mooi "VRIJHEID".

Leuk toeristisch plaatsje met gezellige terassen en winkeltjes.

De stad vormde ooit het centrum van de Breisgau, die later opging in het Hertogdom Württemberg. Koning Lodewijk XIV van Frankrijk veroverde de streek en liet de stad vanaf 1664 versterken door Vauban. (Daar heb je hem weer) Op een eiland in de Rijn liet hij een nieuwe stad bouwen en op de linkeroever van de rivier werd het Fort Mortier gebouwd. Door de Vrede van Rijswijk (1697) moest Frankrijk zijn bezittingen aan de overkant van de Rijn afstaan. De nieuwe stad op het riviereiland werd afgebroken en op de linkeroever werd in recordtijd tussen 1698 en 1702 de vestingstad Neuf-Brisach gebouwd.

Stephanus Munster ligt bovenop de heuvel , waar Kermit me soepeltjes heen brengt.

Ik kom langs de Radbrunnen.

Midden in de Radbrunnenallee op de Breisacher Münsterberg verrijst de Radbrunnentoren, die al van ver naast de kathedraal te zien is. Er is een 41 meter diepe drinkwaterfontein, die in 1189 onder Bertold V van Zähringen werd gestart en werd bediend met een houten pedaal. De toren was ooit ook een middeleeuws stadhuis en gerechtsgebouw met een martelkamer. Na verschillende renovaties doet de toren sinds 1983 dienst als tentoonstellings- en concertruimte voor de kunstgroep Radbrunnen.

Er is hevig onweer voorspeld, het is mooi geweest. Ik fiets terug en ga mijn boeltje vast opruimen en afwassen. Kan maar gedaan zijn. Maar dat voorspelde noodweer gaat langs ons heen. Gelukkig koelt het wel wat af. Inmiddels is de lucht alweer blauw.
En eindelijk heb ik een taartje gescoord, ik kwam bij toeval langs een enorme bakker.

De vinkjes komen gezellig op mijn opstapje zitten, het zijn vast luistervinken :-). Maar ja, in uppie heb ik niet veel te zeggen ;-). Naar de kruimels zijn goed genoeg!

Het was weer een mooie dag, veel gezien en heerlijk gefietst. Nu relaxen met de beentjes omhoog, een kopje koffie en het taartje, wat rabarber taart blijkt te zijn, mijn Frans is niet toereikend blijkbaar, maar het was erg lekker, alhoewel ik geen rabarber lust :-) :-).

Tot morgen!

Ha Yvonne, Klinkt als een mooie dag. Mooie plaatjes weer, en wat hou ik toch van zonnebloemen. het moet een mooi tochtje zijn geweest. Op naar morgen. Groet, Ron