5000 som

Oezbekistan, Samarkand City

De derde nacht alweer in Samarkand. Na een heerlijk uitgebreid ontbijt gaan we op pad. We hebben de meeste bezienswaardigheden al af kunnen vinken. Maar we zijn nog niet bij het Gur-e-Amir mausoleum geweest. Het is een eindje lopen de andere kant op.
Een prachtige voorportaal biedt toegang tot een heel belangrijke plek.
Hier rust Timoer Lenk, de grote Timoer met zijn twee zonen en twee kleinzonen.
De prachtige voorpoort is alleen al een bezoek waard. We betalen 40.000 som (€2,80) en mogen verder. Geen geld die entree prijzen hier. En dat zijn dan de prijzen voor buitenlanders, de lokale bevolking mag voor 5000 som (€0,35) naar binnen.
Het mausoleum zelf is gekroond met een gigantische turkoois blauwe koepel.
In het mausoleum zelf is het wel een beetje (te) druk. Het is een gigantische ruimte, met veel goudkleur. Echt supermooi en bijna niet in foto's vast te leggen.
De 5 graven in het midden zijn "nep". Het zijn slechts indicaties van plekken waar de echte graven beneden in de gewelfde cryptes liggen. We zitten rustig op een bankje en laten al dit moois op ons inwerken. Naast Lianne zit een Engelsman. Hij is gisterenavond terug gegaan en heeft toen zulke mooie beelden gemaakt van het mausoleum, prachtig verlicht en met de volle maan er boven.
Het plan is gemaakt, vanavond nog even terug lopen.

We slenteren via het Ruhobod mausoleum complex terug langs het Registan plein. Hier zijn veel restaurants maar alle met een bedroevend lage score op Google. We letten daar tegenwoordig wel een beetje op. Net buiten de drukte zit
Restaurant Shokhrukh Nur met een 4.8 (van 5) op Google. We gaan eens kijken, het ziet er prima uit. We bestellen lamsspiezen, kipfilet spiezen en aardappel spiezen. Een pot thee kost slechts 5000 som (€0,35). Voor een hele pot hè!
Lekker gegeten hier, voor een prikkie.
Via de Bird Art Gallery lopen we terug naar ons hotel.
In de namiddag nog even op en neer naar een Café en Bakkerij voor een goede americano met baklava.
In het hotel nog even op de e-reader lezen. Vroeg avond lopen we naar het Koreaanse restaurant Arirang. We bestellen hier "bibimhap", een populaire Koreaanse rijstschotel. Het smaakt wel, maar is half koud. We krijgen er soep en 6 schaaltjes bij. Dat kan je er dan bij doen. We zijn maar matig enthousiast, voorlopig gaan we denk ik niet naar Korea.
Omdat we vlakbij het Registan zijn kijken we op onze laatste avond nog een keer naar de sound & light vanaf het viewplatform. Het blijft leuk! En de Gur-e-Amir is ook in de avond een plaatje. Nog jammer dat de maan zich niet laat zien.

Prachtig! Ook die foto van dat doorkijkje 'by night' 🤩

Monique 2024-09-19 19:41:31

Ik val in herhaling...mooi, mooier, mooist.