La vida bonita

Spanje, Santa Pola

Als eerste op vandaag. Het blijkt dat er enkele mensen vannacht last hebben gehad van een overdosis bockworsten. Das minder.
Ik ga op tijd op pad voor broodjes. Het brood is nog warm en ruikt heerlijk!
We gaan daarna op pad naar de flamingos. Niet ver van het appartement liggen de zoutmeren (Parque National de las Salinas de Santa Pola). En hierin staan de flamingos. Het blijven fantastische vogels! We kunnen er niet super dichtbij komen, maar we kunnen ze toch best goed observeren door het riet. In de zoutmeren aan de andere kant staan andere watervogels. Daar staan we zo naar te turen dat we het niet direct merken. Ineens zie ik dus een gigantische slang van zeker een meter het pad oversteken heel dichtbij waar wij staan. Wat een reptiel zeg! Later ontdekken we dat het om een flinke adder ging. Wel gaaf hoor, maar ze zijn wel giftig!

Een stuk verderop zijn de hoge zout bergen bij de zee. Er wordt hier volop zout gewonnen bij de meren. Er liggen twee flinke bergen van zout. Van buiten meer crème kleurig, maar de binnenkant is super wit. Wat bijzonder! Er direct langs loopt een mooi plankenpad naar een rustig strand.

Via de boulevard lopen we richting oud Santa Pola. De eerste stop is bij een tentje waar ze heerlijke vers bereide fruitsmoothies hebben.
Na deze verkoeling ( het is inmiddels 32°C) lopen we verder naar het oude centrum. Het is nog een heel eindje lopen in die hitte. Het oude Castillo de Santa Pola ziet er mooi uit. Je kunt op de binnenplaats komen maar de musea in het castillo zijn allen gesloten. We hebben zin in koffie, en bij pastellería "Choco & latte" kunnen ze ons daar wel aan helpen inclusief een stuk gebak erbij. Een echt heerlijke "lunch" dat wel.
We lopen de diverse boulevards af, en bijna aan het einde van het dorp kom je dan op een stuk strand wat ruiger is. Het is inmiddels ook flink beginnen te waaien, maar dit mag de pret niet drukken.
Langs de visafslag met de fotogenieke vissers netten. Je ruikt hier de vis ook heel goed. Christine loopt terug om een jurkje te scoren waar over getwijfeld werd eerder op de dag. Wij gaan ondertussen wel even op een terras bij de haven zitten. Er werkt hier een hele chagrijnige ober, geen lachje kan er af. En het bier is ook niet om over naar huis te schrijven, Amstel! Niet te lang blijven hangen.
Op de terugweg belanden we bij beachclub "La Vida Bonita", het mooie leven.
Hoe toepasselijk is dat!
Hier zitten we wel een paar uurtjes, het is een gezellige tent. En -niet onbelangrijk- het personeel is hier wel erg aardig.
We doen 2 tapas rondes (gewoon de tafel vol), en bestellen 3 jarras de sangria. Uit 1 jarra passen 5 glazen. Ondertussen warmen we even op in de laatste zonnestralen op het strand, en doen we een quiz van openingstunes van oude tv series uit onze jeugd. Christine wint met kop en schouders, die heeft vroeger echt heeeeeel veel tv gekeken. Na 3 grote kannen sangria worden wij ook ietwat luidruchtiger, haha. We krijgen nog een drankje van het huis, dat slaan we zeker niet af! Iets met crema en frutas en maar 15%.
Door het zachte avondlicht lopen wij in 6 minuten naar het huis. De alcohol heeft geen invloed op onze reistijd. Het was weer een bere gezellige dag!

Heerlijk zo'n weekend!

Jenny 2024-06-29 22:58:56

Lekker genieten!

Monique 2024-06-30 00:40:54

Heb je je zoutvaatje even bijgevuld Lianne?? Leuk verhaal en mooie foto’s weer.