Bijna miljardair

Kazachstan, Almaty

Vroeg op, want we vliegen vandaag een stukje verder. Nog een laatste heerlijk ontbijt, en dan wegwezen. Superfijn hotel, het Resident Kazybek Bi.
We bestellen een Yandex naar het vliegveld. Iets van 15km, de kosten zijn 1890 tenge (€3,50). Precies voor international departures stopt hij.
Geen wachtrijen bij het inchecken, de bagage is iets zwaarder geworden door de potten honing uit Kyrgyzstan. Nu 11,5kg en 13,5 kg.

De douanier neemt zijn tijd. Met een oogloupe gaat hij over de hele persoonlijke pagina van ons paspoort. Vervolgens wordt elke bladzijde gecontroleerd op watermerk. Uiteindelijk zet hij toch een exit-stempeltje.

Nog een uur stuk te slaan.
Een hele goede Lavazza koffie en dan de laatste tenges opmaken. Ze hebben hier ook Rituals, bijzonder toch! Het wordt een handcrème. En wat dan nog over is krijgt de wc juffrouw. "Spasiba", bedankt zegt ze. Ze is er blij mee. Voor ons alleen extra ballast dat muntgeld.
Zo, dat was het weer Kazakhstan, land nummer 67.
Prachtige natuur, het meest bijzondere meer ooit, met de bomen erin. De canyons ook geweldig. Almaty is een relaxte stad. Kazakhstan is een stuk rijker dan Kyrgyzstan dat merk je aan alles. Wel duurder dan in Kyrgyzstan behalve de benzine die is slechts 0.50€ per liter.
Onbekend maakt blijkbaar onbemind, want we zijn geen enkele andere Nederlander tegen gekomen in dit reusachtig grote land. Ook wel eens fijn toch! Of zijn wij pioniers, zou ook zomaar kunnen.

We vliegen eerst met Uzbekistan Airways naar Tashkent. We krijgen onderweg nog een lunch. Water, appelsap en een broodje kipfilet. Zo dik belegd met een mega plak gerookte kipfilet dat het bijna surrealistisch is. Niet dat er ook maar iets te kiezen valt, ik denk dat er in deze contreien vast geen vegetariërs wonen. Het is wel een lekker broodje overigens.
We komen aan in Uzbekistan en de paspoort controle verloopt snel. Weer een stempel rijker.
Dan gaan we even pinnen. Ja, doe maar gelijk het maximum van 9.900.000 sum, das iets van 70 euro toch?
Later zien we in de rabo app dat we effe 725 € uit de ATM hebben gehaald. Net aangekomen in een nieuw land, beginners foutje! Gelukkig zijn we nog wel even hier.
Eenmaal buiten vernemen we van de zeer opdringerige taxi maffia dat de binnenlandse vluchten terminal 5km verderop ligt. Dat zal toch niet?
Maar het is wel zo. Voor 10 US $ brengen ze ons er wel even heen. Echt niet! Wij nemen een Yandex voor 95 eurocent.
Ook hebben we een simcard gekocht voor €7,50 met 50gb data. Dus we kunnen er mee vooruit.
Tashkent Airport (niet de internationale) is piepklein maar enkele incheck balies. Gelukkig wel met koffietentje. Nog even videobellen met Sander die vandaag 29 wordt. Heel mooi dat zoiets kan!
Iets na 20 uur landen we op Urgench Airport. Een piepklein vliegveldje. Hier worden we opgehaald door een aardige jongeman die ons naar Khiva rijdt in ongeveer 45 minuten. Er volgt een hartelijke ontvangst bij ons hotel en we hebben een mooie ruime kamer. We hebben wel honger, bijna niets gegeten. Bij het bekende restaurant La Terrasse hier net om de hoek eten we, juist ja, op het terras met een killer view op de oude stad. Nu al verliefd....

Hoe toevallig. Ik ben net aan zoeken welke Khiva foto's erin mijn boek moeten komen.

Ada 2024-09-07 21:09:02

Khiva is sprookjesachtig mooi 😍

Monique 2024-09-07 23:47:18

Zeker een spookjes stad met een mooi kamer. Zo leuk