Fine dining

Oezbekistan, Buchara (stad)

Op tijd opgestaan, half 8 ontbijt. Vandaag is er rijstepap, de rest hetzelfde als gisteren. We gaan op pad naar de Bolo Hauz moskee met de vele houten pilaren. Dat is wel een eindje lopen maar het is nog redelijk vroeg (dus koel), en er zijn nog maar weinig mensen op straat. Langs het grote plein met de Kalon minaret daar is zelfs niemand te zien. Zelfs de kraampjes met souvenirs zijn er nog niet.
Langs de mooie golvende stadsmuren van Buchara. De eerste kamelen worden het plein voor de Ark (fort) opgesleept. Hier kunnen mensen ritjes op maken, in deze landen is dat nog heel gewoon.

De Bolo Hauz moskee uit 1712 ligt aan een vijver. Het is een open moskee, er is geen muur of poort voor.
Ondersteund door 20 pilaren die weerspiegelen in de vijver. Het is een prachtig gebouw. De pilaren zijn rank en elegant, en in het plafond zitten nog enkele houten panelen met mooie figuren in prachtige kleuren combinaties.
De moskee zelf is nog dicht, en of ik mijn hijab wel bij me heb? Ja hoor, ik heb mijn eigen hoofddoek zeker bij. Maar de moskee gaat pas over een uur open.

Juist tegenover de Bolo Hauz ligt de Ark, bovenop de stadsmuur. De Ark is een heel groot fort, wat al gesticht is in de 5e eeuw. Bovenop de Ark liggen gebouwen met voorportaal die ondersteund worden door mooi bewerkte houten pilaren. Die portalen of terrassen noemen ze "ayvan". Ook hier weer prachtige plafonds met kleuren of soms gewoon van hout.
Overal zijn kleine musea, waar je in mag. Over historie, over dieren en vogels. Zijderupsen en katoen en ook mooie miniatuur tekeningen, en zijden gewaden van vroeger.
Het is nogal druk op de Ark, bijna allemaal tourgroepen. Ze dragen allemaal een kaartje met hun naam, misschien vergeten ze anders hoe ze heten?
Goed, er zijn ook plaatselijke bezoekers. Zo wil een familie uit Buchara heel graag op de foto met Lianne. Vanwege haar exotische uiterlijk zeker? Wel leuk zoiets spontaans!

We hebben wel een koffie verdiend, en die drinken we bij een hoge toren op het terras. De Bolo Hauz moskee is inmiddels open. Dus hup, de hijab op en naar binnen.
We hadden hier hoge verwachtingen van, gezien het geweldig mooie voorportaal. Maar eigenlijk was het daarbinnen niet heel bijzonder.

Door naar wat mausolea. Maar ook zien we de Centrale Markt net achter het eerste mausoleum. Altijd leuk, markten! Dit is geen toeristenmarkt, maar een normale markt waar mensen hun dagelijkse boodschappen kopen. Heel veel noten en kruiden. Bergen koekjes en vlees in open koelkisten. We kopen er gedroogde rozenknopjes, die hebben we soms nodig voor Perzische desserts of gebak. En een zak nootjes om te snaaien.

Goed, weer terug naar de mausolea komen we Sjoerd en Amelie tegen. Zij zijn ook behoorlijk enthousiast over Buchara. Leuk!
Het mausoleum van Ismail Somani is uit de 10e eeuw. Mooi gebouw van bruine steenreliefs. Hier ligt het opperhoofd van de Somanid dynastie te rusten. Deze dynastie regeerde over Buchara tussen het jaar 900 en 1000.
Het is een hele trippel terug naar het oude centrum, en het is behoorlijk warm. Maar we lopen door een mooi park met schaduw, een kanaaltje en bloemen.

We gaan lunchen bij de Coffee House. Gewoon omdat het zo'n fijne plek is! Michel eet lagman noedels, Lianne een khachapuri (vers brood met kaas en ei uit Georgië). Erbij een pot thee met die hitte.
Bij een hotel in de buurt pikken we onze medische kit op. Die waren we blijkbaar vergeten in te pakken vorige week in Khiva. Ali van Zukhro Boutique hotel heeft er persoonlijk voor gezorgd dat een chauffeur die deze kant op ging, het meenam. Wat een service zeg! We komen langs een poppenmaker van handpoppen. Hij geeft net uitleg aan een groep, we gaan meeluisteren en kijken. Leuk! Hij verkoopt echt mooie hand gemaakte poppen. Dan nog een ijsje bij Giotto, echt lekker!

In de bazar bij een klein winkeltje kopen we een "miniatuur painting". Heel mooi, van een jonge vrouw met een spiegel onder een fruitboom. Heel minuscuul geschilderd met erg veel details. We kennen deze schilderijtjes nog uit Rajasthan in India. Deze hier in Buchara zijn uiteraard net weer wat anders. Een mooi aandenken! Het wordt zorgvuldig verpakt zodat het hopelijk kreukvrij thuis aankomt.

Voor de avond hebben wij een reservering bij één van de toprestaurants van Buchara, "Ayvan". In een prachtig historisch pand eten wij hier erg lekker! De hele entourage is ook zo leuk! Live muziek, een pianist speelt achtergrond muziek. We nemen een hoofdgerecht, en koffie met apfelstrudel na. En lekker dat het was! We zijn nu wel een paar honderd duizend soms armer. Maar ach, das ook maar 31€.

Die plaatjes. Zo mooi.

Ada 2024-09-15 18:12:25

Indrukwekkend.

Jolinde 2024-09-15 18:54:15

Mooi hoor!

Christine 2024-09-15 19:08:31

Heel herkenbaar allemaal! Mooie foto's 🤩

Monique 2024-09-15 20:34:39

Wat een mooie Moskee, dat houtsnijwerk van die zuilen is vakwerk dat je niet vaak ziet. En jullie hebben wel chic gegeten hoor.