Booeeeh en béééééh

Kirgizië, Karakol City

Een bijzondere activiteit vandaag waarvoor we vroeg op staan. Om 6.30 uur uit bed, aankleden en in de auto. Het is nog een beetje fris. Het is slechts 10 minuten rijden naar de wekelijkse zondagse veemarkt van Karakol. Je moet er wel vroeg bij zijn tussen 7 en 9 uur, daarna is er veel minder actie. Hier komen de veehandelaren van heinde en verre op af. En zij zijn vast nog veel vroeger op gestaan, want hoe dichter we de veemarkt naderen, hoe drukker het wordt met pickups. Op een groot open veld met wat permanente afdakjes staan werkelijk duizenden dieren. Eerst langs de koeien, de meeste zijn jonge stiertjes. Maar er staan ook hele grote volwassen stieren. En schattige kalfjes met hun moeder.
De afdeling paarden is ook groot. Extra opletten hier, want paarden zijn onvoorspelbaar, en we willen geen trap van zo'n beest. We zijn hiervoor gewaarschuwd in ons hotel, pas op bij de paarden!
Helemaal achteraan is de afdeling schaap & geit. Er wordt gekeken, gevoeld onder de beesten en geknepen. Er staan echt joekels van rammen op de markt, hoog op de poten, en een "flinke achterkant". Overal gaan dieren van hand tot hand en worden er stapels geld geteld. Ook is er aan de inwendige mens gedacht. Er zijn eet stalletjes en containers die als "restaurant" dienen. Bijzonder zo'n veemarkt, heel authentiek ook. Hoewel er ook wel dierenleed te zien is, de mensen gaan hier nu eenmaal anders met dieren om dan bij ons.

Tegen 8 uur zijn we terug in ons hotel. Een heerlijk ontbijt met pannekoekjes met frambozen uit eigen tuin. En overheerlijke zelf gemaakte frambozenjam. Eigenaar Marsbek heeft een echte grote koffiemachine, dat is boffen zeg! Vooral na al die koppen Nescafé!

In de ochtend doen we een rondje Karakol, te voet. Eerst naar de compleet houten "Holy Trinity" kathedraal. Een prachtige hele oude houten kerk met een turkoois blauw met gouden inrichting aan de binnenkant. Vrome vrouwtjes met hoofddoek dweilen er de houten vloeren. Veel Russisch orthodoxe invloeden, iconen. Geen stoelen, want in een orthodoxe kerk blijft men staan en loopt men achteruit de kerk weer uit.
Het is een idyllische plek met bomen en bloemenvelden rondom. Op de achtergrond de besneeuwde bergtoppen van het Tien Shan gebergte.
Bij het hippe koffietentje "Giraffe" bestellen wij een heerlijke grote Americano, en een panini met kip voor de lunch. En we videobellen even met Larsje.
Daarna lopen we naar de Dungan moskee. Een houten chinese moskee waar geen spijker in zit. Alleen van de buitenkant te bezichtigen en hij is nog volop in gebruik. Vooral het dak is bijzonder, de moskee niet echt. Er staat ook nog een lage houten toren naast. We moeten ons omkleden, Lianne een sjaal op haar hoofd, en Michel een lang fluwelen gewaad ivm de korte broek. Ook betalen we braaf de 50 som per persoon voor onderhoud aan de moskee.
Via de grote niet erg interessante bazar lopen we terug naar het Ordo guesthouse/hotel.
In de avond weer terug, want we hebben een Japans restaurantje gezien. We eten er Ramen en Udon noedels, met een grote pot thee erbij. Het begint flink te waaien er komt vast regen aan zometeen!

Leuke dag hoor en mooie mensen.

Tineke 2024-09-01 16:56:52

Mooi zo'n veemarkt! Zo was het 50 jaar geleden bij ons ook. Deze oma heeft met Larsje gefietst vandaag

Jenny 2024-09-01 19:23:55

Wat gaaf die moskee! maar je schrijft dat hij alleen van de buitenkant te bezichtigen is en mag dan toch naar binnen? En die Russische huisjes, prachtig!!

annet 2024-09-04 22:57:43

Nee Annet, je mocht wel er in kijken maar niet naar binnen