Yandex Go

Turkije, Istanbul Airport

Op Istanbul Airport vliegen we tegen 1 uur s'nachts door naar Kyrgizië. Er vliegt ook een grote groep Duitsers mee. We krijgen een toilettasje met een slaap masker en oordoppen.
Maar ook wordt er tegen half 3 in de nacht nog een warme maaltijd voorzien. Beetje vreemde tijd, maar goed. Ook is het jammer dat er steeds waterdruppels vallen op ons uit de bagagebox net boven ons. Waarschijnlijk is dat condens van de waternevel die in het vliegtuig verspreidt wordt en het is alleen bij onze rij.
De vlucht duurt 4,5 uur en het is hier in totaal 4 uur later dan bij ons. We hebben amper geslapen, en stappen dan ook lichtelijk brak uit het vliegtuig.
We krijgen een prachtige stempel in ons paspoort. De bagage is er ook snel. Het is ook maar een ieni-minie vliegveldje. We kopen voor 8€ per persoon een simkaart voor 1 maand (korter kon niet) met ongelimiteerde data. Nog even pinnen, en dan begint het gesteggel met de taximaffia. Er is hier echter ook zoiets als Über, dat heet hier YandexGo. Een app voor zeer betaalbaar vervoer. Iemand neemt ons mee voor 800 som (€8,50) dat is 35km/45minuten rijden.
We hebben een prachtig hotel en we kunnen direct op onze kamer. Eerst ff een opfris douche na die nachtvlucht.

Daarna nemen we een Yandex naar Osh Bazar helemaal aan de andere kant van de stad voor 3€.
Het is inmiddels tegen lunchtijd. Boven de markt zit een best groot restaurant. Simpel maar het ziet er goed uit, en is druk met locals. Altijd een goed teken.
Lianne neemt "manti" (gevulde deegflapjes met rundvlees), Michel probeert het schapenvlees met gebakken aardappels. Met ieder een drankje erbij tikken we er nog geen 8€ af.

Osh Bazar is een gigantische, permanente markt. We bezoeken er het vers-gedeelte. Superveel noten, specerijen, en dé specialiteit van dit land: Kurt gedroogde witte balletjes van gefermenteerde melk. Zakken vol, in allerlei soorten en maten. Ze eten het als snack, maar ik had al begrepen dat het echt geen aanrader is!
Ook een mooie broodafdeling. De broden hier zijn echte kunstwerken. Zo prachtig versierd dat het eigenlijk zonde is om op te eten.
Na een uurtje rond gesjouwd te hebben nemen we een volgende Yandex naar het "National Museum of Fine Arts". Gevestigd in een oerlelijk gebouw van Russische makelij. Hoeft blijkbaar niet mooi te zijn als het maar efficiënt is. We komen hier om de traditionele kunst te zien. Vooral voor de vele vilten tapijten, allemaal handwerk. Supergrote kleden helemaal uit vilt met borduur. Prachtig. Er hangen verder superveel schilderijen ook niet onaardig. Overal zit het personeel verveeld op hun mobiel te kijken. Je mag hier zogenaamd geen foto's maken, alleen iedereen doet het. Het maakt de "bewaaksters" ook echt niks uit.

We lopen naar het bekendste plein van Bishkek, Ala-Too square. We kunnen er helaas niet op, want het wordt helemaal verbouwd momenteel. In een soort tearoom zonder ramen (je weet niet waar je binnen stapt) nuttigen wij een karaf limonade van het huis. Het is namelijk best warm al is het soms bewolkt.
Een laatste Yandex terug naar het hotel. Heel de middag luxe vervoer en alles bij elkaar misschien 7€ kwijt. Echt wel een uitvinding zo'n Yandex Go app.

In de avond lopen we even naar de supermarkt. We zitten net goed en wel bij een zeer sfeervol hip Japans restaurant, of we krijgen een berichtje dat onze huurauto er aan komt. Wij weer die Japanner uit, we hadden nog net niet besteld.

Nick, de compagnon van Vlad bij wie we de auto gehuurd hebben, komt 'm brengen en wel NU! Vlug terug naar het hotel gelopen om de Lexus GX470 in ontvangst te nemen. En vooruit, het contract te tekenen en de betaling cash te doen. Via Annemarie zijn we aan Vlad Carrental gekomen. Zij hadden precies deze Lexus vorige zomer bij Vlad gehuurd naar volle tevredenheid. Een prima ruime stoere bak.

Enfin, wij weer terug naar de Japanner. Die snapt er helemaal niks meer van, hij begrijpt immers geen Engels, maar heeft gelukkig voor ons wel een Engels menu op zijn ook al zo hippe tablet. De pokebowls kunnen niet meer maar de rest dan weer wel. Samen met een karaf Mojito limonade (no alcohol) komt zo een mooie eerste dag ten einde. We liggen er vast vroeg in na die energie vretende nachtvlucht.

Morgen geen stukje, we zitten dan in een yurt op een berg boven de 3000m. Zou ons zeer verbazen als daar internet te scoren valt.

Heerlijk genieten van deze mooie bijzondere reis. Ik ga natuurlijk weer genieten van jullie prachtige verhalen

Marjo 2024-08-24 22:54:14

Goed begin zeg, dat gaat een prachtige reis worden! Nu al genieten. Die foto's van de mooie broden ga ik snel aan Tessa laten zien, ter inspiratie ;) Geniet van jullie reis!