Magic

Kazachstan, Saty

Vroeg wakker in de zeecontainer. Het is al vroeg licht, het is hier ook een uur vroeger dan in Kyrgyzstan.
Om 8 uur zet iemand het ontbijt voor de deur. Of ja, wat er voor een ontbijt door zou moeten gaan dan. Een plastic bakje met 2 gekookte eieren, 2 worstjes en 4 stukken droog brood per persoon.
De thee zetten we zelf. De zon staat nu bij de ingang van de container room dus de klapstoeltjes die kant op en genieten maar van dit "overheerlijke" ontbijt.
Inpakken en op weg naar wat één van Kazakhstans mooiste plekken zou zijn.
Het Kaindy meer. En we zitten er vlakbij, in kilometers dan. Er komen is een heel ander verhaal. De weg er naar toe zagen we gisteren al, en we besloten per direct om niet zelf te rijden. We hebben namelijk een flinke borg op de auto, en die willen we wel graag terug.
De weg naar parkeerplaats 1 is echt verschrikkelijk slecht. We willen met een Buhanka, een Russisch busje. Er staan verschillende Buhankas te wachten maar wij zijn de enige klanten.
Dus daar wordt goed gebruik van gemaakt. Het toeristen-oplichtings- circus is gelijk in volle gang. En wij staan gelijk met 2-0 achter want er zijn geen andere klanten blijkbaar. Na een 20 minuten gewacht te hebben daalt de prijs ineens van hun kant. Nog steeds te veel maar we happen toe.
Voor 13000 tenge kunnen we heen en weer. Er stapt ook een local in met een grote steenarend. Het beest heeft gelukkig wel zijn kapje op. Waarschijnlijk betalen wij ook gelijk voor hen.... De weg is hult en bult, diepe kuilen en plassen, en dan x factor 1000. Niet normaal zo slecht. Hier ga je je auto op kapot rijden, ook al is het een 4x4.
Ook moeten we 2x een rivier door met de auto.
De steenarend verliest soms zijn evenwicht en fladdert dan met zijn grote vleugels door de auto. Ook laat hij een keer ontlasting vallen. Nou lekker dan hè!
Zo komen we hotsend en klotsend aan bij parkeerplaats 1. Vanaf hier moeten we blijkbaar een andere Buhanka nemen van het park, 500 tenge pp (0.95€). Nog een stuk hoger de berg op, ook een slechte weg steil omhoog met een vol busje. De steenarend zit nu voorin.
Vanaf parkeerplaats 2 is het nog een stuk lopen naar het meer.
En dan.......zijn we er even stil van.
Zo sereen, zo mooi!
Een prachtig blauw meer met dode bomen erin. Al meer dan 100 jaar geleden is dit meer ontstaan door een aardbeving in 1910. Het dal liep vol, en de bomen die er stonden bleven staan in het ijskoude water. Je ziet de naalden nog op de takken.
Zo ongewoon, het lijkt een omgekeerd bos. Het is een magische plek!

We moeten op tijd terug zijn bij de Buhanka. Lianne neemt het busje, Michel gaat te voet. En dan met het oude baasje weer terug naar beneden 45 minuten. Je stuitert alle kanten op, de handvaten aan het plafond zijn er niet voor niets.

Weer terug bij onze Lexus beginnen we aan een lange tocht. Eerst 70km het dal uit. Een korte stop bij de Black Canyon, ook erg mooi. Dan 5 uur rijden richting Almaty. Onderweg een koffie met een pizzaslice.
In Almaty is het superdruk, dikke file.
We staan wel 40 minuten heel vast.
Het begint al bijna donker te worden als we bij Tau Tas aankomen in het natuur reservaat. De safaritent die we geboekt hebben zal erg koud zijn zegt de mevrouw. Voor iets meer kunnen we chalet Edelweiss nemen. Veel comfortabeler met die kou zo hoog op de berg! De chalet ziet er knus uit en heeft ook eigen sanitair.
We gaan eten in Sary Tas restaurant. We nemen een paardenburger met een Kazachs melkdrankje. Het is lekker. Veel paardenvlees op het menu hier in Kazakhstan. Het restaurant is heel gezellig ingericht. Het is wel veel duurder dan we tot nu toe gewend zijn maar nog steeds geen 35€ met zijn 2en inclusief een liter limonade van ananas/bleekselderij. Een ranger brengt ons in het donker naar de chalet. Er schijnen hier wilde beren te leven, oppassen dus!

Geweldig. Wie kan nu zeggen dat ie met een steenarend heeft gereisd? Dat wil toch elk meisje 🥰

Ada 2024-09-05 08:48:32

Wat een avontuur in dat busje! 🤣😅🤣

Monique 2024-09-05 09:52:58

Schitterende foto’s van en aan het kleurrijke Kaindy meer. Geniet er van

Koos 2024-09-05 11:31:44

Prachtig daar!!

Mieke 2024-09-05 16:25:36

Wouw, dat is die hobbel weg de moeite waard voor dat mooie meer.

Tineke 2024-09-06 08:39:38

Wat een geweldige reis. Zo mooi dat meer. Super genieten.