218 stuks

Oezbekistan, Khiva

De dag begint goed op het dakterras. Het beloofd een prachtige dag te worden. Eerst het lekkere ontbijt. Een beetje frisjes nog maar het wordt al gauw warmer.
We starten bij de stadsmuur. Voor 20.000 sum (€1,45) mag je naar boven over een stijl smal trapje. De muur is van leem met stro, en is 8 meter hoog. Zonder ook maar een hekje. Gewoon goed uitkijken, het looppad is breed genoeg. Je kunt tot bij de uitkijktoren komen maar niet erop. De toren is duurder 100.000 sum, dat is wel een beetje veel.
Van boven op de stadsmuur heb je een prachtig uitzicht over de oude stad.
Als we weer naar beneden zijn geklommen lopen we door hele rustige straatjes. Gewoon een beetje het dagelijkse leven bekijken is ook leuk. Er is een groep vrouwen die de straten vegen. Het ziet er uit als een verplicht nummer.
Ergens anders groeien grote flespompoenen in bomen. Die zijn vast omhoog geslingerd, en kijk ze nu eens hangen!

Tijd voor nog wat sightseeing. Blijkbaar hebben we gisteren toch nog het een en ander gemist. Zo staan we ineens in een prachtig paleis met schitterend tegelwerk in blauwtinten. De houten plafonds van deze paleizen zijn vaak in felle kleuren rood/groen/blauw geschilderd. Waar je ook kijkt, je komt ogen te kort. Steeds zie je nieuwe details. En dan die prachtige bewerkte deuren, daar krijg je nooit genoeg van!
De grote Juma moskee is een van de highlights van de oude stad. Een grote ruimte die gevuld is met 218 pilaren, die elk op dezelfde afstand van elkaar staan. Bovendien lijkt er geen een hetzelfde. Dus je blijft maar kijken.
Hoewel het vandaag een stuk minder druk is dan gisteren zijn er wel wat tourgroepen in de Juma mosque. Ze hangen verveeld en vermoeid op de bankjes. Eerst moeten ze naar een veel te lange uitleg luisteren van de gids, daarna mogen ze nog 5 minuten "los". Dat lijkt ons ook wel vermoeiend ja.

Na dat we (ruim) voldoende unieke houten pilaren bekeken hebben is het wel tijd voor een koffie. Onder de bomen is een heerlijk terras in de schaduw. We bestellen een koffie met baklava. Een geweldig goede combinatie. We kunnen hier ook lekker mensen kijken.
Niet veel later komt er een bruidspaar langs. Er gaat vrij harde muziek aan en er wordt volop gedanst op straat door de bruiloftsgasten die zonder uitzondering keurig zijn uitgedost. Het ziet er erg vrolijk en gezellig uit.

We lopen nog wat rond en kopen een mooie Oezbeekse deegstempel. Niet de toeristische variant, maar een simpele originele. Hiermee kan je mooie figuurtjes in bijvoorbeeld brood of gebak maken. Zulke eenvoudige dingen zijn vaak de mooiste souvenirs, voor ons dan.

We gaan terug voor de lunch bij hetzelfde theehuis onder de bomen. Michel neemt groene noedels met dille, Lianne een kipspies. Erbij nemen we een fris glas Ayran.
Er komt een tweede bruiloft langs. Weer dansen op straat, de bruiloftsgasten zijn uitgelaten en in de juiste stemming.

Save the best for last. We gaan naar het prachtige mausoleum van Pahlavon Mahmud. Tussen muren met schitterend blauw tegelwerk onder een gigantische grote groene koepel liggen hier de resten van de goede man die reeds gestorven is in 1326. Hij stond bekend als dichter, filosoof en legendarisch worstelaar. Nu nog steeds wordt Mahmud's graf druk bezocht. Er hangt een bijzonder serene sfeer in het mausoleum. Duizeling wekkend mooi blauw tegelwerk in Perzische stijl overal waar je maar kijkt.

In de avond lopen we naar "la Terrasse". Hier sluiten wij onze laatste avond in Khiva af op het terras op de 1e verdieping. De zon gaat net onder. Het bier en de wijn zijn ook zeker een pluspunt. Gewoon een fantastische plek.
Bijna jammer om hier morgen weer weg te gaan.....

vanaf morgen zijn wij enkele dagen in Turkmenistan. We verwachten daar vanalles, maar zeker geen of amper internet. Dus tot laters!

Zo leuk jullie verhalen en foto's omdat ik zelf druk aan net werk ben met mijn Oezbekistan boek.

Ada 2024-09-09 21:30:50

Heel mooi 🤩

Gertie 2024-09-10 06:53:46

Ziet er prachtig uit

Tineke 2024-09-10 08:37:21

Prachtig zowel jullie reisverslagen als de foto's. Geniet verder op jullie reis en wij genieten met jullie mee!!

Hans en Dieke 2024-09-11 17:37:33

Wat prachtig dit. Ik ken Khiva wel van de foto's maar een inkijkje is nog veel leuker. Meegenieten dus.