Shah-i-Zinda

Oezbekistan, Samarkand City

De tweede volle dag in Samarkand. We worden weer volop verwend bij het ontbijt, steeds worden er kleine schaaltjes met eten bij gebracht. Ook hebben ze bij Hanifa een erg goede koffie machine. Altijd fijn!
Na het ontbijt gaan we op pad. Het is inmiddels al behoorlijk warm aan het worden.

We lopen naar het Shah-i-Zinda complex. Dat is een straatje met 44 grafmonumenten, mausoleums. Het zijn niet zomaar graven van gewone mensen. Nee, hier liggen de aller aller rijkste mensen, de elite van hun tijdperk. Het zijn dan ook gigantische monumenten, meer grote gebouwen met vaak een koepel bovenop. Sommige zijn van de buitenkant van boven tot onder versierd met het aller prachtigste tegelwerk in keramiek geglazuurde tegels. Allemaal tot in detail met veel verschillende islamitische motieven. De meeste mausoleums zijn uit de 13e en 14e eeuw.
De graven zelf stellen niet zoveel voor. Meestal een kleine lage sarcofaag van stucco of steen. Het zijn vooral de gebouwen die zo uniek zijn. De mausoleums zijn soms ook van binnen helemaal gedecoreerd met tegeltjes of met prachtige beschilderingen in de koepels. Dat zijn echt de pareltjes uit de Timoeriden periode. De leider van de Timoeriden was de welbekende Timoer Lenk (1336-1405). Ja die naam hebben we wel eens gehoord inderdaad.
Er komen veel lokale mensen om te bidden en voor bedevaart. De Uzbeekse vrouwen dragen prachtige jurken met glittertjes. En dat op een doodnormale woensdag. Ze willen graag op de foto, dus dat is leuk. Het bezoek aan Shah-i-Zinda is een erg interessant en prachtig uitstapje. Het is ook maar een paar kilometer lopen. De gebouwen zijn er mooier dan mooi, en de tegeltjes blauwer dan blauw. En dat voor slechts 40.000 som entree (€2,80). Shah-i-Zinda is misschien wel het mooiste straatje van heel Uzbekistan!

We lopen terug naar de hoofdstraat. We gaan zitten op een overkapt terras en willen koffie bestellen. Er is geen menu kaart, ze hebben alleen plov in een gigantische pan, het nationale rijstgerecht met vlees. Voor hoeveel personen willen we, 2x plov dus? Uh nee, we willen koffie. Nou die hebben ze ook niet, dus we zijn snel klaar daar.
Bij Ikat café bestellen we een lunch. Michel de lagman noedels met vlees. Lianne een soort flapjes met aardappel en dille. Doe er maar 2 van die flapjes. Als ze arriveren blijken de flapjes gigantisch van afmeting te zijn. Op de foto leken ze zo klein. Maar eentje was ook genoeg geweest. Ze kosten maar 0.70 eurocent dus de schade valt mee.

Daarna wandelen we terug naar de Hazrat Hizr moskee. We waren gisteren ook al hier bij het mausoleum van Uslam Karimov. Maar we vergaten toen de moskee en de prachtige ayvan, het overkapte terras. De eerste moskee dateerde uit de 8e eeuw maar is door Djengis Khan met de grond gelijk gemaakt. Nu staat er op precies dezelfde plek dus een nieuwere maar ook bijzonder mooi exemplaar.

Nog een americano bij het Dill café, en dan terug naar ons hotel. Beetje lezen, beetje rommelen. We zijn nu bijna 4 weken onderweg, en we merken dat we soms een beetje moe geworden zijn van het steeds verplaatsen. Dan is zijn een paar uurtjes op de binnenplaats van het hotel ook best fijn. Potje thee zetten, wat kletsen met andere gasten. Ook heerlijk.

In de avond lopen we naar het restaurant "the Indian kitchen". Curry's met naanbrood, en een bananen lassie. Indiaser kan het bijna niet.

Wat een schoonheid allemaal!

Lizet 2024-09-18 18:15:23

Wat is het toch een schitterend land. Zou zo weer terug willen. Maar er zijn natuurlijk ook nog zoveel andere prachtige landen.

Yolanda 2024-09-18 18:26:25

Mooi!!!

Christine 2024-09-18 19:35:39

Heel mooi!

Gertie 2024-09-18 19:42:44

Yolanda: ja het is prachtig hier! Als jullie Uzbekistan al zo mooi vinden dan is Iran vast een goede volgende bestemming voor jullie!