Betoverend

Oezbekistan, Khiva Ichan Kala

Niet zo vroeg uit de veren, vandaag is alles op loop afstand.
Een heerlijk uitgebreid ontbijt op het dakterras met koffie en allerlei schaaltjes met lekkers. Mooi servies ook, met een katoenplant motiefje. Om half 9 is het nog een beetje fris maar al snel kunnen de vesten uit. Wat een prachtige plek dit dakterras. Overal steken minaretten de hoogte in, en zie je de kantelen van de bijzonder mooie lemen stadsmuur.

We kopen een kaartje van 200.000 sum per persoon ( €14,20). Hier mee mag je in 2 dagen bij bijna 20 musea naar binnen in de Ichan Kala. Achter de lemen muren van de woestijn stad Khiva, ligt een labyrint aan smalle steegjes met felgekleurde mozaïeken die de vele moskeeën bedekken. Khiva is een mooi openluchtmuseum dat aanvoelt alsof je net een stap terug in de tijd hebt gezet.
We starten bij het kasteel, de Ark. Overal zijn prachtige gebouwen, en koepeltjes, het ene gebouw is nog mooier dan het andere. Overal de prachtigste hand gesneden houten deuren. De kleuren zand en blauw overheersen. Je kunt bijna niet omschrijven hoe mooi het is. Khiva lijkt een mooi sprookje, een soort van Fata Morgana.

Al dit moois maakt hongerig, dus we gaan een restaurant opzoeken. Het wordt "Minor", hier bestellen we de groene noedels met dille en zure room, een plaatselijk gerecht uit Khiva. Het smaakt goed maar het restaurant is niet echt supertof. We drinken er Ayran bij, een frisse melkdrank. We raken hier aan de praat met Rafaël uit Valencia die in New York woont en werkt. Een echte reiziger die al meer dan 90 landen op de teller heeft staan. Interessant ook om ervaringen uit te wisselen, en bovenal gewoon gezellig!

Na de lunch slenteren we verder. Overdag zijn er veel grote tourgroepen, veelal Frans, Italiaans of Spaans. Dat is soms wel een beetje irritant als je juist een mooi plaatje wil schieten. Maar als je een stukje van de gebaande paden afgaat, zit je zo weer in super rustige steegjes tussen het Oezbeekse leven van alledag. Minstens zo leuk soms.
Vroegavond lopen we buiten langs de werkelijk prachtige stadsmuren van leem. De zonsondergang op het dakterras onder het genot van een stuk baklava. Ook zeker niet verkeerd.

In de avond lopen we naar het pas geopende restaurant Ayvon. Tip van Ali.
Het is een prachtig restaurant, met hele hoge plafonds en gave decoraties. Het ziet er heel chique uit maar de prijzen vallen reuze mee. We nemen ieder een soep vooraf, en als hoofdgerecht "tuxum barak" allerlei gevulde deegflapjes met zure room. Wel jammer dat je er maar een bodempje wijn krijgt. Maar ach, dat zijn de details. Door een feeëriek verlicht Khiva lopen we weer terug naar ons hotel.
Morgen mogen we nog een dag van al dat moois genieten!

Mooie stad. Is inderdaad net als 1001-nacht. Wel touristisch; zoals je aangeeft bijna een openlucht museum.

Monique 2024-09-08 19:10:24

Heel mooi al die blauwtinten. Jij past er perfect in Lianne

Jenny 2024-09-08 19:27:45

Helemaal met jullie eens. Het is soms van een bovenaardse schoonheid.

Ada 2024-09-08 19:43:40

Mooi!!!!! 🤩

Mieke 2024-09-08 23:05:12

Prachtige stad Khiva en ook de andere steden. Allemaal magisch mooi, een sprookje.

Yolanda 2024-09-09 00:30:07

Mooie mensen ook weer. En prachtige kleuren en gebouwen in de stad.

Tineke 2024-09-09 03:39:03

Prachtig! Jullie kunnen zo in de travel brochure. Helemaal in stijl Lianne :)

Jolinde 2024-09-09 09:26:15

Prachtig Lianne, genieten daar!