Goedmakertje

Kazachstan, Almaty

Fijn hotel dit. "Kost wa mèr dan hedde ok wa" zeggen we in Brabant. Het ontbijtbuffet is ook navenant. Goede koffie en heerlijke stukken bosbessen schuimgebak. Gewoon onweerstaanbaar!

Na het ontbijt maken we een plan de campagne. Eerst met de Yandex naar het Kazakhstan museum of Arts. Het is nog best een eindje rijden. We kopen kaartjes en zien dat gepensioneerden korting krijgen. Aangezien Michel 60+ is, zou hij dus best voor de korting in aanmerking kunnen komen toch? Niet dat de entree erg duur is, €0,90 voor Lianne, en de zojuist gepensioneerde betaald slechts €0,60.
We starten onze museum rondgang in een hal met traditionele tapijten en paardezadels. In het museum zijn er vreemde regeltjes. Zo is er een verbod op het opladen van mobiele telefoons! Echt, serieus! Hoe bedenken ze zoiets?
Het museum is erg groot en royaal gevuld met realistische kunst. Je ziet meteen wat het voor moet stellen, en daar houden wij nu juist van. Erg mooie schilderijen en andere kunst, beeldhouwwerken, allemaal erg mooi.
Kleurrijk, herkenbaar, mooie kunstwerken, en dat gepresenteerd in ruime zalen. Drie hele moderne interactieve schilderijen met beweging. Heel apart.Veel bewaking, zonder uitzondering allemaal zeer vriendelijke bejaarde vrouwtjes.
Als laatste zaal een tijdelijke Japanse expositie met mooie kunst. Misschien toch ook maar eens afreizen naar dat land....

We krijgen een berichtje van de eigenaar van Elektrobikes.kz hij heet Quat. Hij vind het zo vervelend van gisteren dat de fietstocht niet doorging
dat hij aanbied om ons persoonlijk naar het Almaty Big Lake te rijden. Of we dit willen accepteren. Een goedmakertje dus! Nou, dat willen we wel, graag zelfs.
Eerst nog even terug naar het centrum. Daar in een sushi tentje wat gegeten. Michel een bord noedels en Lianne een klein rijtje groente sushi. Die zit nog vol van die heerlijke taart van het ontbijt.

Weer een Yandex genomen naar Ayusay Visitor Center. De jonge gast van deze Yandex rijdt echt roekeloos. Steeds van baan wisselen, veel te hard rijden, ondertussen met 2 mobiels zitten te bellen, al 3x vragen of we geld bij hebben. Gewoon niet fijn! We zijn blij dat we er eindelijk zijn.
We zien direct Quat, een hele aardige zachte man. We moeten nog even wachten (wel zeker een uur) op een grote groep van 18 studenten uit Moskou die een fietstour hebben. Quat is een voormalig diplomaat en heeft 2 jaar in Brussel gewoond. Dat is aan alles te merken. Hij heeft veel te vertellen, en ook zijn kijk op Rusland is interessant. Kijk, jullie denken dat na de Oekraïne de Baltische Staten ingepikt gaan worden door Rusland. Maar dat is niet zo, Kazakhstan is het volgende doel van Poetin. Dat weet hij wel zeker. Goed, als de groep van 18 jongeren op de fiets zit kunnen wij ook vertrekken. In een dikke Lexus worden we naar boven gereden. De uitzichten worden steeds mooier ondanks de zware bevolking. Een grote pijpleiding transporteert water van het meer naar Almaty stad.
En dan is daar ineens het meer, Almaty Big Lake. Prachtig grijsgroen van kleur. Het is wel flink fris daarboven, daar waren wij niet op voorzien. Maar het schitterende meer maakt alles weer goed! Wow, wat een schoonheid!
Na een tijdje rijden we naar beneden en pikken 2 uitgeputte hikers op. Het is ook wel een pittig klimmetje die berg op. Quat heeft zelfs een liedje van Flemming op zijn playlist, "Amsterdam". Nou zeg, echt bizar dit!

Quat rijdt zelf ook terug naar de stad, en kan ons een lift geven tot aan de Asia Mall. Superfijn zeg! Was ik gisteren nog best boos over de annulering, dat is nu vergeten en vergeven. Dat heeft hij ook wel begrepen. We hebben gewoon een hele fijne middag gehad in het Ile-Alatau national park met Quat, de voormalige diplomaat die nu als hobby een fietsenverhuur heeft opgezet. Het kan raar lopen.

We nemen een Yandex terug naar het hotel. Deze rijdt wel normaal gelukkig.
We lopen naar het Russische restaurant Mar'ina Roshcha. Het ziet er superleuk uit daarbinnen. Dat denken er meer, want alle tafels zijn compleet volgeboekt voor de hele avond! Niks aan te doen. Het wordt een heerlijk etentje in het restaurant van ons eigen hotel, met een biertje van de tap. Ook prima!

Wat een afwisselende reis. Gewoon leuk om te leren over een land waar ik weinig vanaf weet.

Ada 2024-09-06 19:05:23

Zo leuk weer en mooi museum.

Tineke 2024-09-06 19:20:09

Prachtig museum zeg!! Begrijp helemaal dat je ervan genoten hebt ;)