Eindelijk een biertje

Kazachstan, Tau Tas Almaty

Vroeg wakker, de zon schijnt maar het is nog fris in de bergen. We eten een sandwich met een kopje thee.
Ruim voor 9 uur melden wij ons bij Electrobikes.kz voor de fietstour naar het Big Almaty lake. Er is nog niemand, maar om 1 minuut voor 9 komt de gids aankakken. Hij blijkt niks van de tour te weten, hoewel ik afgelopen zondag nog contact hierover gehad heb.
We hebben deze fietstour al in februari geboekt, en speciaal voor het vroege vertrek hebben we hier in het park geslapen. De jongen gaat bellen, en Lianne krijgt ineens een mobiel aan haar oor. Nou de boodschap is dat de tour geannuleerd gaat worden! Wij hadden deze fietstour voor 9000 tenge (17,50€) geboekt, en de prijs nu is maar liefst 45 US$, das bijna het 3 dubbele. Maar hoe dan ook, het is niet netjes hoe het ging.
Dus hoe nu verder? Geen fietstour en geen Big Almaty lake dus.
We gaan lekker op het terras van ons chalet nog een koffie doen. Het is ten slotte vakantie!
Daarna richting Almaty. Bij het Sunkar Falcon Center bekijken we wat bedreigde soorten roofvogels. Maar dit hebben we eigenlijk bij ZOO Veldhoven ook wel.
Dus rijden we naar ons hotel. Even aftanken, want de huurauto wordt zometeen opgehaald. We mogen al inchecken in onze prachtige ruime en luxe kamer. We blijven hier 2 nachten.

Tegen 2 uur komt Vlad de huurauto ophalen. Hij is hiervoor al vroeg vanuit Bishkek vertrokken. Hij is de eigenaar van Vlad Carrental, en zal de auto terug naar Kyrgyzstan rijden. Aardige jongen die Vlad. Hij is ook erg blij met ons "Holland" souveniertje. De borg krijgen we zonder enig probleem terug, ook fijn!
Kyrgysische mensen vinden wij over het algemeen ook veel aardiger dan de Kazakh people. Die lijken tot nu toe norser en weinig behulpzaam. Het helpt natuurlijk ook niet dat men hier behalve Russisch geen talen spreekt.

We zijn vanaf nu auto-loos, en das eigenlijk ook best fijn. We lopen Almaty in. Eerst ergens een lunch in een groot restaurant. Beetje zoals V&D vroeger. Aanwijzen wat je wil, dan scheppen ze het op. Alleen met het verschil dat je het zelf in de magnetron op moet warmen. Overal staan magnetrons! Het restaurant zit voor 90% vol met studenten. De prijs is er ook naar! Maar het is lekker!
Door het Panilov park lopen we naar de prachtig gekleurde, gedeeltelijk houten Zenkov kathedraal. Mooi van buiten, prachtig van binnen! Het altaar van goud(kleur) met de iconen doen heel Russisch aan. Veel mensen komen hier bidden en kaarsjes aansteken.

De Green Market, de versmarkt van Almaty is op loopafstand. Het blijft altijd mooi om te fotograferen, het aanbod van lokale groente en fruit.
We kopen een pond frambozen, en eten die in een park lekker op. Das genieten zeg! Er zitten ook veel grappige eekhoorntjes in het park.
In de avond lopen we naar "Shavlego" Georgisch restaurant. We eten hier lekker, en drinken onze aller eerste alcoholische versnaperingen van deze reis. Ook best heerlijk eigenlijk.....

Wereld vol kleuren en geuren.

Ada 2024-09-05 18:59:46

pfff, wat balen zeg van die fietstour, gelukkig hebben jullie verder een leuke dag. Prachtige kathedraal. En ik denk elke keer. Ik wil ook!! ;)