Zen

Kirgizië, Karakol

Uitgeslapen want vandaag hebben we een rustig programma. Voor ontbijt hebben we shakshula, eieren met tomaat en ui in een pannetje.
Het is druk in de ontbijt ruimte. Alle tafeltjes zijn bezet.
We doen lekker rustig aan. Tegen een uur of 10 vertrekken we naar Jeti Ogüz, een vallei die we eergisteren bewust over geslagen hebben.
Onderweg zien we overal scholieren lopen in schooluniform. De meisjes vaak met staartjes met grote wit zijden bloemenfroezels. Het is echt een feest hier, de eerste schooldag na de zomervakantie. Met vrolijke ballonnen bogen en vlaggetjes. De kinderen zien er ook opgetogen uit. Lekker weer naar school allemaal.

Door de mooie vallei bij Jeti Ogüz rijden we tot aan de bijzondere rotsformaties. De eerste komt na 14 kilometer het dal in rijdend in beeld.
Het is de "broken heart" rots.
Met enige fantasie zou je er eventueel een gebroken hart in kunnen zien.
Iets verderop ligt de grote rotsformatie "7 Bulls rock" in prachtige rode steen. Als de zon er op schijnt dan is het echt een warme kleur rood. Zeven stieren zien we er niet in. Maar het is zeker een bijzondere rotsformatie.
Aan de voet van de rots is iemand een handeltje aan het uitladen vanuit de achterklep. Een man en vrouw verkopen potjes honing. Ze houden waarschijnlijk zelf bijen, en proberen de honing zelf te slijten. We kopen twee potjes voor amper 3€ samen. Geen geld.
Onderweg zien we overal bijenkasten, ook op trailers. Er wordt in dit gebied veel honing gewonnen. Dat maakt het een uniek "souvenir".

Via Karakol en dan de andere kant op. Hoewel er flink regen is voorspeld is het de hele ochtend mooi weer. Tegen 12 uur zijn we bij Ak Suu Kench hot springs.
Prachtige thermaal baden, 5 stuks uit natuursteen. De baden liggen pal naast een snel stromende riviertje met grijsblauw water. De temperatuur in de baden is verschillend. Eén bad is echt veel te heet, wel 55°C. Daar zit natuurlijk niemand in. De andere baden zijn warm tot heet maar aangenaam. Als je wil kan je nog afkoelen in ijskoud rivier water.
We zijn er een paar uur geweest, en komen helemaal "zen" uit het warme water. Het hele complex is zorgvuldig aangelegd met mooie bloeiende rozen en perkjes. De entree is slechts 300 som per persoon (3,25€) en dat is inclusief een kluisje. De zon schijnt volop en het is aangenaam. We boffen wel, want het is er erg rustig als wij er zijn. We hebben het bad bijna voor ons alleen. Dat is wel genieten van zo'n fijne wellness op een doodgewone maandag.

Terug naar Karakol begint het heel hard te waaien. Dat was ook voorspeld. Ook wordt het ineens een stuk kouder. We gaan lunchen bij "the Lighthouse", tanken af. We upgraden de Kyrgysische simcard met roaming voor 5 dagen Kazachstan. En wisselen toch maar geen US$ voor Kazachstaanse Tenge wegens een wel erg belabberde koers. We krijgen slechts 1/6 van wat het volgens internet zou moeten zijn. Terug met die dollars, en doei hé!
In de avond eten we bij "Tattuu family" restaurant. Omdat het keihard regent pakken we de auto hoewel het nog geen kilometer hier vandaan is.
We leggen de laatste Kyrgysische som bij de rekening. Gelukkig net genoeg cash nog. Morgen verlaten we Kyrgyzstan, en hopen we Kazachstan binnen te rijden.

Prachtig avontuur!

Lizet 2024-09-02 17:54:12

Altijd weer fijn voor de kinderen als ze weer naar school mogen. En wat zien die baden er heerlijk uit.. goed voor je lichaam.

Tineke 2024-09-02 18:00:43

Die kleuren. Prachtig.

Ada 2024-09-02 19:10:29

die foto van die meisjes in schooluniform!!!! Love it

Jolinde 2024-09-03 13:58:48

Wat een prachtige natuur daar weer! En heerlijke baden om te relaxen 👍🏼 mooie foto’s!