Dag 27: Pfunds- Prato 35 km

Italië, Prad am Stilfserjoch - Prato allo Stelvio

09.30
Hier in Pension Grein zijn het merendeel van de gasten gestrandde fietsers zoals wij met allemaal hetzelfde probleem: hoe geraken we over de Reschen Pass? Door klimaatopwarming zijn er de laatste tijd nogal wat rotsblokken losgekomen en uit veiligheidsoverwegingen wordt daar nu een 4 km lange tunnel gebouwd. Er is een alternatieve route maar bergop op gravel door een bos...misschien toch niet het beste idee...

Gelukkig legden we hier al wat contacten, en de oplossing werd ons aan de deur gebracht: binnen een uurtje worden we opgehaald door een privéshuttle tot Nauders. Als de shuttle vol zit komt dat op 12 euro / persoon.

Dat betekent dus dat we vandaag zeker Italië bereiken en meteen een mooie lange afdaling krijgen. Jammer dat we de klim hierdoor missen met zijn genummerde haarspeldbochten...maar ...
" tè woatat è , habaja..."

19.45

De shuttle kwam op tijd, en met 3 koppels, 6 fietsen en een hele resem bagage werden we naar bijna boven de Reschenpass gevoerd . Daar aan het skistation terug alles afgeladen en de laatste kilometers bergop gefietst viz het fietspad.Tegen de middag passeren we het plakaat " Italia " en iets verder gaan we eten: een bike burger con patata fritti.

We fietsen aan de rechterkant van de Reschensee (een stuwmeer) en het was er zo mooi !! Met dank aan één van onze medereizigers Gerd uit Stuttgard,die ons de tip gaf deze kant te nemen.Het ondergelopen kerkje zien we vanuit deze kant slechts in de verte, maar de besneeuwde bergtoppen op de achtergrond zijn ronduit prachtig. Na het felle op en neer fietsen langs het meer, volgt niks dan afdalingen, soms tot 20%... je hebt hier best goed werkende remmen.
In Mals gaan we een "cafe de la casa" drinken en zit daar toevallig ook niet één van de drie koppels waarmee we de shuttle deelden...Zij hebben al logies vastgelegd in Laas. Wij besluiten terug voor een camping te gaan en belanden zo in Prad/Prato bij de voet van de Stelvio. We hebben het trekkersveld voor ons alleen tot rond 19 u ...dan komen 2 jonge meisjes ons vervoegen...zij deden de alternatieve route wel van Pfunds tot hier. Ze hadden wel nogal wat regen...wij slechts wat gedruppel in de namiddag...en we kwamen veel vroeger aan.

Morgen verder bergaf tot in Merano....onze fietsbatterijen mogen ook even rusten.

Geniet vd fietstocht boorbij de rechenpas .. deden wij ook ! Heerlijk .. soms had ik t gevoel van de kermis- attracties : op en neer fietsen en bovhtjes nemen en zalig langs de rotsen … Geniet geniet !!!

Greet 2024-09-09 20:33:29

Ja het is hier prachtig...morgen verder naar beneden glijden op de kermisattractie...

Lucienne 2024-09-09 20:55:08

Wat een avontuur! Amuseer jullie!

Catherine 2024-09-10 08:03:36

Spannend ,jullie maken weloverwogen keuzes en dank voor het delen.

Crien 2024-09-10 08:17:59

Toch wel tof dat men voor de fietsers een alternatief biedt!

Ria 2024-09-10 12:42:30

Awel, scoooone wé...., en niet te rap noar beneden rien morgend...succes