Wat een warme dag.

Italië, Grosseto

Gisteravond ben ik nog door het stadje Pienza binnen de muren gaan bekijken. Echt een aanrader om een keer te bezoeken als je in de buurt bent.
Mooie vestigingsmuur met mooie uitzichten. Kleine oude straatjes met heel veel planten bij de mensen voor de deur. En leuke winkeltjes en restaurantjes. Om elke straathoek wordt je verrast.

Vanmorgen was ik al op tijd aan het ontbijt en dat was super met croissantjes en chocoladebroodjes. Maar het lekkerst was die Parmaham. Niet voor op het broodje maar zo om op te eten toch.

De andere mensen aan het ontbijt waren stuk voor stuk met de motor. Motorrijders kom je ook af en toe op de gravelwegen tegen.

Over gravelwegen gesproken. Vandaag nauwelijks gehad. Vnl asfalt. Rustig, druk en nog drukker. De wegen waar de auto’s 90km/uur mogen rijden komen sommige met dik 100+ voorbij. Ze houden wel afstand tot mij dat wel. Ook de vrachtwagens gelukkig. Want dat dendert voorbij op 1.5 meter van mij. Angstaanjagend is dat en met zweet op het hoofd onderga ik dat.

Zweten. Ook het weer is zweten. In de schaduw heb ik op mijn Garmin navi 33 graden in de schaduw gemeten. Maarja ik fiets helaas niet in de schaduw en continue veel warmer.
En ik thuis maar zorgen maken of het goed weer zou worden. 😂

De route was dus niet bijzonder te noemen en niks over te schrijven.

Ik zit nu bij een agritorismo. Top hoor. Erg mooi appartement en er is een zwembad. Na inchecken ben ik gelijk een duik gaan nemen. Afkoelen is dat. Enne ik geloof echt dat ik daar de enige ben. Ze hebben toch wel meer dan 10 appartementen.
Ik heb het rijk voor mij alleen.
Eten kan hier niet. Mogelijk in de bar op een 200 meter kan ik eten. Ik kwam aanlopen en zag dat voor de bar een bbq aangestoken werd en schalen vlees uitgestald werden. Wat ruikt dat lekker. Haha maar niet voor mij want het is een besloten gezelschap.
Het is een barretje. Ik heb daar Birra Moretti groot (=66cl) gepakt en genoten van wat er allemaal te zien is. Samen met de werklui, jeugd, en echte oudjes zat ik daar als enige toerist. Ze spreken ook geen Engels. Maar met wijzen en vriendelijk zijn kom je ver.
Er tegenover is een kerk waar veel mensen naar binnen gaan. En dat zijn alleen vrouwen en kinderen. Echt geen man naar binnen zien gaan. Ik was te moe om te kijken wat het was. En ook wrs niet welkom als man.
Een Tractor met kar met een stuk of 10 van die mega hooi rollen komt voorbij. De oudjes kijken en zeggen er iets van. En iemand met een aanhanger denkt het ook te kunnen en neemt een enkele losse rol mee. Niet vastgezet of iets. Die rol was aan het rollen. Eén keer wat stevig remmen en de hooirol heb ie zo door de achterruit.
Ik kan hier wel de hele avond blijven zitten. Maarja ik moet ook eten.

Na 4-5 restaurants geweest te zijn (niet meer in bedrijf of nog niet open) ben ik uit eindelijk langs de hoofdweg uit gekomen waar ik vanmiddag langs gefietst ben. Vlgs Google en visrestaurant.
Ik moest 10 minuten wachten voor het echt open gingen.
Ze spreken geen Engels en de kaart is in Italiaans. Met Google Translate kwam het gerecht konijn naar boven.
Ik ken dat nog van verhalen van ons moeder. Vroeger thuis net na de oorlog aten ze dat. Vlgs mij best luxe toen. Ze zei er wel bij dat opa goed deed opletten dat het geen kat/poes was.
Als je een konijn of kat uithangt lijkt het wel op een konijn.
Heel heel vroeger hebben we thuis weleens konijn gehad.
Omdat ik het hier vaker tegengekomen ben heb ik het nu besteld. Bereid in witte wijn.
Wat was het toch lekker zeg. De bereiding van de kok heeft geholpen. Perfecto heb ik gezegd. (Perfecto heb ik van Anna geleerd. Zij zei het continu 😂)

Nu ben ik terug in het appartement. De was binnenhalen en vroeg naar bed. Ontbijt moet ik ergens buiten scoren.
De route morgen is redelijk vlak. Yes richting de zee.

Leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt. Een heel vakantieverblijf voor je alleen, inclusief zwembad, feest! En richting zee, heerlijk! Hopelijk is dat even een hoogtepunt en verfrissing!

Sophie 2024-06-07 00:52:04

Mooie foto’s. Vandaag richting zee, dat is genieten. Je hebt prachtig weer, maar eigenlijk niet om te fietsen. Succes vandaag 🌞

Yvonne 2024-06-07 06:54:12

Wat een bijzondere dingen maak je mee! Alleen daardoor al een onvergetelijke vakantie! Sterkte met het fietsen in de hitte ☀️

Anja 2024-06-07 15:35:43

Sorry Steven, ik haak nu pas aan (was je even "vergeten"). Leuk geschreven weer, dat doe je goed, drink het volgende pilsje op mij !! Succes verder.