Chimay here we come. Namen - Chimay 93km

België, Namen

Vannacht hebben we goed geslapen. Midden in de stad zitten wij en het was in de nacht erg rustig.
Om 7uur was het anders. De vuilniswagen kwam het plastic ophalen en er reed een veegwagentje rond.
Vanaf 8 uur kwamen de kinderen naar de school hiernaast. Wat een drukte was dat maar om 8:25 ging de zoemer en was het er weer stil.
Nu dan toch maar uit bed? Ha ik wel en heb de was van gisteren alvast opgeruimd en mijn tassen weer ingepakt. Brent had de bovenverdieping voor hem alleen en kwam na 9 uur naar beneden en hij leek uitgeslapen te zijn.
Ik ben bij de bakker die op steenworpafstand zit wat broodjes gaan halen.
De zon schijnt, het waait hard en het is best wel fris.
Als ik door de steegjes kijk zie ik wat rotswanden.
Wat gaat het vandaag worden. Veel klimmen?
Na een paar broodjes gegeten te hebben pakken we de laatste spullen in de tassen en stappen om 10:30uur op de fiets. Uit Namen wegkomen is een gedoe. Maar het is gelukt. We fietsen langs de Maas. Het is mooi daar. Het is vlak om te fietsen. Direct naast de Maas is het heuvelachtig maar wij hebben het geluk dat wij het vlak hebben dop het fietspad naast de Maas.
Maarja, we hebben wel continu de wind schuin van voor of op de kop. En echt serieus wind. Afmattend is het.
Tussendoor dan maar vaker stoppen. Bij een sluis zijn we gestopt om te kijken hoe dat gaat. Er lag een 14 meter lang motorjacht in de sluis. Een Brabantse vlag erop en een praatje is dan zo gemaakt. Zij komen uit Vlijmen en dat is best dichtbij voor ons. Ze gaan 2000km varen, en komen honderden sluizen tegen. En weet je hoe dat werkt met die sluizen? Gewoon invaren. Je hebt een tag die je bij een scanner houdt en de rest gaat vanzelf. Sluis dicht water op niveau brengen en dan sluis open. Appeltje -eitje.
Nou dat was een leuke afwisseling.
Na ca. 35km kwamen we in Dinant. Leuke erg toeristische plaats. We hebben daar bij de brug goed gegeten. We zijn daarna door gefietst omdat het een zware rit zal worden.
Het laatste deel was weer over de spoorbaan. De wind is daar iets minder maar toch. Zucht.
Tussendoor toch maar gestopt bij een klein mini winkeltje. Het was best druk. Wij samen wat drinken voor onderweg kopen. Maar wat is dat nou. Je moet daar een nummertje trekken. Ik gauw naar dat apparaat. Brent lachen. Voordat ik het ticket had wilde een meneer zijn ticket aan mij geven. Ik niet gedaan want ik sluit wel aan. Tijd zat. Maar een blonde mevrouw wilde toen haar ticket aan mij geven. Met haar ticket was ik wel direct aan de beurt om af te rekenen. Dat kon ik dan weer niet weigeren. Snel afgerekend mevrouw nog een keer bedanken en naar buiten onze Magnus opgegeten en drinken in de tassen gedaan. Wederom zijn wij verbaast dat de mensen hier zo vriendelijk en behulpzaam zijn.

Dit was wel een zware dag en ik ben nu best leeg. Brent is nog fitter.
Om 17:15 zijn we bij de overnachting in Chimay aangekomen. Het appartement maakt wel wat goed. Het is groot, heel groot met alle gemakken voorzien. Heerlijk om tot rust te komen. Het is boven de kapper. Toen we aankwamen kwam de kapper er direct aan om ons binnen te laten.
De fietsen moeten tot 18:30 uur buiten staan omdat daarna de winkel sluit.
Na gedoucht te hebben zijn we naar de Delhaize gegaan voor ontbijt te kopen. Vlakbij zit een friet zaak waar binnen ook gegeten kan worden. Brent en ik zijn toch verder gaan kijken. Op Google zoeken en zijn de restaurants open maar als je aan de deur staat is het gewoon dicht. Na 3 kwartier te zoeken en dwalen zijn we naar de eerdere friet zaak gegaan. Op het bord ziet het er wel wat anders uit maar wat was het lekker de wrap en andere dingen. Brent en ik nemen dit moment zeker mee voor later.

Nu zijn we terug in het appartement. De fietsen hebben we binnen gezet. Ik ben wat meer Total-loss dan Brent.
Voor nu; Het bed ziet er zo lekker uit dat ik er zo in ga springen.

Dat ziet er weer fantastisch uit. Hou vol Steven, je kan het. Goed eten en slapen en .. door. Succes.

Ton en Rian 2022-05-24 22:35:13

Dat was hard werken met de hele dag wind tegen. Knap gedaan mannen! Het lekkere eten en mooie appartement maken wel weer veel goed denk ik. Hopelijk slapen jullie lekker vannacht en kun je er morgen weer tegenaan.

Brigitte 2022-05-24 22:37:51

Jullie genieten tijdens het fietsen, van het eten en van jullie appartement. Iedere keer weer iets anders. Vanavond lekker slapen en morgen weer een nieuwe dag 🥖🥐🥛🚲🌞🥰

Yvonne 2022-05-24 22:53:03

Weer een leuk verslag! Maar zware dag met die wind ! Ik doe het je niet na ! Slaap lekker en voor morgen : Fijne fietstocht met hoop ik wat minder wind , we kijken weer uit naar jullie bericht morgen avond!

Harrie en Ingrid 2022-05-24 22:54:16

Goed bezig mannen! Lekker slapen en dan op naar de avonturen van morgen!

Marieke 2022-05-24 23:18:33

Wat mooi dat jullie nog wat Brabanders waren tegengekomen! Goed volk is het toch ook zeg. Hopen dat jullie vannacht kunnen bijkomen van de zware reis en morgen er weer tegenaan kunnen. Veel plezier morgen en denk aan het croissantje he Brent!

Thomas 2022-05-24 23:50:29

Gaat lekker zo. Jullie zijn alweer een flink stuk op weg. Parijs komt in zicht. Succes voor morgen en hopelijk dan wind in de rug.