Dagje Rome.

Italië, Rome

Vanmorgen buiten op het terras voor de caravan ontbijt gedaan.
De 2 jongens uit Heesch kwamen nog voorbij.
Zij gingen ook naar Rome maar wisten nog niet met de metro of fiets.

Zelf ben ik om half 9 vertrokken.
Het metro station is een paar honderd meter buiten de camping.
Eindstation is Flaminio in het centrum van Rome.
Als eerste ben ik naar het Sint Pietersplein gegaan.
Vanmorgen had de Paus audiëntie en alle toegangswegen waren tot 12:00 uur beveiligd.
Alles uit je zakken halen, tassen controleren.
Links van de Sint Pieter staan de Zwitserse garde. Daar heb ik mij gemeld om een testimonium te verkrijgen. Via een bewaking kwam ik bij de receptie van de Sint Pieter. Jammer maar helaas op woensdag en zondag is het bureau gesloten.
Nou dan ga ik vrijdag er wel langs.
De Friezenkerk is vlakbij de Sint Pieter. Daar wilde ik graag heen en daar kan ook een oorkonde verkregen worden voor het volbrengen van de pelgrimstocht. Het is een onopvallend klein kerkje wat je niet ziet. Alleen een smalle trap naar boven en bovenin een Nederlandse vlag is een herkenning.
Daar binnen gegaan. En bij Antonio mijn oorkonde laten maken.
Hij is met enkele andere Nederlanders vrijwilliger daar. Hij had alle tijd en veel over de Friezenkerk geschiedenis verteld.
Daarna met enkele Nederlanders daar thee gedronken.
Nu Rome verkennen.
Wat een mooie stad met veel oudheid. Teveel om in 1 dag te zien. Een stad de in beweging is en bruist. Continue hoor je sirenes van ambulances.
Erg druk, veel toeristen en dito straatverkopers.

Ook een Afrikaanse reggae-man sprak mij aan.
Waar kom jij vandaan man? (Op zijn Engels dan)
Ik, Nederland.
Ohw. Jullie zijn goed etc.. Daarom krijg je van mij een armbandje.
Nee joh moet ik niet. Jawel gratis.
Je krijgt er zelfs 2!
Nee hoor en ik liep weg maar hij gooide ze in mijn handen en toen liep hij weg.
Ik zo iets van wat moet ik ermee.
Nou toe maar dacht ik.
Ik weglopen en na 10 meter was hij er weer.
Jij bent goed mens en heb je iets voor mijn 2 kinderen. Nou oké 2 euro gegeven. Hij zegt nee 5 euro.
Haha. Ikke nee. Maar ik heb 3 kinderen dus 3 euro. Nee 2 is genoeg en ben omgedraaid en verder gelopen.
Ik ben er volledig ingetrapt op de gladde praatjes en doen.
Haha hoort erbij denk ik maar.

Laat in de middag terug naar de camping. Wat een drukte bij de metro. Maar gelukt om mee te kunnen.

Zojuist Frater Lukas een appje gestuurd dat ik aangekomen ben.