Nog een dagje Parijs. De Eiffeltoren hebben we bezocht,

Frankrijk, Ivry-sur-Seine

Vandaag hebben we nog een dag Parijs.
Om 19:30 staat de Eiffeltoren op het programma. En voor ons wel een hoogtepunt en ook een mooie afsluiting van onze reis.
Maar eerst in de ochtend naar de bakker broodjes halen. En een bakker in Parijs is een echte bakker met luxe gebak en brood.
De bakker is om zondag al om 06:30uur open. Toen wij er waren was hij stokbroden aan het voorbereiden om in de oven te doen. Een grote plaat met mss wel 50 stokbroden erop.
Na het ontbijt op de kamer zijn we naar een winkelcentrum in de buurt gegaan. Ervaar weinig open omdat het zondag is.
In de middag zijn we het centrum in gegaan. Met de metro. Dat werkt echt goed.
Als eerste zijn we naar Gallery Lafayette geweest. Een wat luxe erg grote gallery van heel veel gebouwen met de dure merken.
Leuk om even te zien maar zijn snel doorgegaan naar de Eiffeltoren. We hebben daar een rondje rond de toren gelopen. Op de laan voor één van de in/uitgangen worden door tientallen verkopers miniatuur torentjes en souveniertjes aangeboden. Die liggen dan op kleden. Vanuit het niets pakten ze hun spullen (voordeel als alles op een kleed staat) en stoven met zijn alle weg. Dat in luttele seconden. Het werd snel duidelijk waarom. De politie was op hun aan het jagen.
Vlakbij de Eiffeltoren, met uitzicht op de toren hebben wij gegeten. Uitzicht op de toren, in het zonnetje met een lekkere maaltijd was genieten.
Het is bijna zover dat we naar de Eiffeltoren gaan. We hebben tickets met “skip the line” en een host. We waren optijd bij het verzamelpunt en kregen ons toegangsticket. Samen met de host zijn we naar de Eiffeltoren gelopen. Een paar wetenswaardigheden zijn er verteld. En daarna langs de controle en kassa. Dat is skip the line. Maarja er was weinig te doen op zondagavond. Daarmee weinig voordeel gehad van skip the line. De host was na de kassa ook verdwenen dus mooi de tijd aan onszelf.
Als ja als techneut naar de toren kijkt wordt je blij hoe het eruit ziet, hoe het gemaakt is en dat meer dan 100 jaar terug. Geen computer of iets dergelijks maar met de hand berekend en getekend. Hoe hebben ze de toren in elkaar gezet. 300 meter hoog is hoog hoor. Als je naar de top gaat ben jezelf op 280 meter hoogte. Nu zijn ze de toren aan het schilderen en dat doen ze met 20 man en dat duurt 15 maanden. Elke 7 jaar wordt dat gedaan.
Wat een uitzicht is er en je probeert herkenningspunten te vinden. Waar zijn we binnen gefietst, waar is de arc de triomphe, de champe Élisée.
Vanuit de top moet je met de lift weer terug. Van verdieping 2 en 1 zijn we met de trap gegaan. Dat wilde we gewoon doen.
Het was geweldig de Eiffeltoren.
Met de metro zijn we weer terug naar het hotel gegaan en zijn nu wat aan het drinken op de kamer.
Morgen is het zover. Terug naar huis.

Prachtig. Jullie hebben het echt leuk gehad. Toch ook heel fijn dat jullie weer thuiskomen. Gezellig. Goede reis terug en tot vanavond ❤️

Yvonne 2022-05-30 07:06:26

Dat zal wel heel machtig voelen, neerkijken op Parijs en zien waar jullie allemaal geweest zijn, ik hoop dat jullie geen hoogtevrees hebben. Dadelijk weer terug met de bus naar het ook oh zo mooie Brabant, al zal dat wel weer een verschil zijn. Ik wens jullie een hele fijne rit terug en tot vanavond!🇫🇷

Thomas 2022-05-30 07:31:27

Goede reis terug! Geniet nog maar na van jullie prestatie!

Anja 2022-05-30 11:22:06

Wat een ervaring, vader en zoon op de fiets naar parijs ! Veel wind getrotseerd! Maar verder mooi weer gehad ! We hebben weer genoten van je reisverslag! Voor vanavond: wel thuis en weer lekker in je eigen bed en Brent weer lekker gamen 😉