Mijn eerste fietsdag. Pisa - Volterra.

Italië, Pastina

Vannacht wederom goed geslapen. Als eerste maar even naar buiten kijken wat het weer is. Gelukkig droog en iets bewolkt. Prima fietsweer.
Gisterenavond heb ik de tassen al gedeeltelijk ingepakt.
Nu mijn fietskleding aan, ontbijten en de fiets op.
De fietsbanden heb ik met het kleine pompje wat ik op de fiets heb opgepompt. Echt op de juiste spanning krijgen lukt niet. Tegenover de Airbnb zit wel een heel klein werkplaatsje voor scooters maar zij hadden niet het juiste ventiel stukje. Onderweg zal ik wel ergens een fietsenmaker tegengekomen en zal het daar dan vragen.
Pisa uit fietsen was druk. Dan merk je dat maandag de week weer begonnen is.
De eerste 10 km was stad en voorsteden daarna werd het lekker rustig en met steeds mooiere omgeving.
Tot de 30 km was het best vlak, alleen als je een viaduct over moest was het ff klimmen. Wat in Nederland langzaam omhoog gaat bij een viaduct is het hier erg kort en steil. Voordeel wel dat je naar beneden vliegt. Zonder bij te trappen heb ik de 40km/uur gehaald.
Vanuit Pisa heb ik een tussenroute tot aan Santa Luce uitgezet waar ik de Tuscany Trail 2023 oppak. Santa Luce is een leuk klein plaatsje waar ik geluncht heb. Dat was om 12 uur al. Ik zat daar met 2 andere fietsers en een local die al lekker aan het bier zat. Ik heb een broodje en cola gepakt.

Nou dan begint de echte route. Tuscany trail is voor ongeveer de helft onverhard en staat ook bekend om de vele hoogte meters.
Na Santa Luce begon het al gelijk.
Onverhard en klimmen. Mensen die mijn tocht naar Rome gelezen hebben weten dat ik geen “klim geitje” ben. Ik vraag mij nu ook af waarom ik hieraan begonnen ben. Ik weet het wel. Ik heb een mooie promo gezien ‘s avonds thuis op de bank met een biertje. Dan kan je toch alles als je zo thuis zit 😉.
Mijn ideaalbeeld was de mooie strakke witte gravelpaden. Nou dat beeld is aan diggelen.
Niet wit en veelal gruwelijk grote stenen tot nu toe. Het hoort erbij en die super mooie uitzichten maakt alles goed. Ik heb nog bijna 500km om de witte wegen te vinden.
Onderweg kwam ik nog een klein watertje tegen. Niet diep lijkt het. Dus in een klein verzet er doorheen. Het was achteraf zo diep dat mijn schoenen wel water deden happen. Het is een graadje of 26. Af en toe zon dus dat droogt wel snel.
Een kilometer verder op het gravelpad voorbij het watertje komt een nieuwere jaguar cabrio aanrijden. Nette mevrouw achter het stuur en nette heer ernaast. En jawel een Nederlands kenteken. Dat meen je toch niet. Ik stop ze maar en vroeg of ze zin hadden om te zwemmen 😂. Ik heb het ze uitgelegd van het watertje. Ze zouden erheen rijden en kijken wat ze zouden doen. Btw. Er zijn hier veel Nederlandse gekentekende auto’s . Nou ik heb ze in de jaguar niet meer gezien.
Na wat kilometers kwam ik op het verharde en moest ff uitblazen. Best zwaar hoor, wegdek, steile heuvels en de temperatuur.
Sta ik daar te puffen komt er een Belg voorbij met een super oude Mercedes sl cabrio. Mooi zeg.
Daarna nog wat Belgen met Porsche 356 cabrio en speedster. Iets verder op een kruising ging een oldtimer Rolls Royce links ipv rechts. De auto achter hem toetert dat ie verkeerd rijd. Uiteindelijk stopt de heer. Ik ernaast aan de bestuurder uitgelegd dat hij de verkeerde kant op gaat. Hij kijkt mij verbaast aan. Het is toch echt dat de andere auto’s de andere kant op gingen zei ik. Hij had een Bels kenteken maar meneer had een Nederlands accent en dat zou eea kunnen verklaren van eigenzinnigheid.
Iets verderop nog gaan kijken bij het theater van de stilte. Het was daar stil op een paar vogels na. Het leek mij niet zo oud maar wel leuk.
En daar 500 meter verder zie ik een gast op van die hooi rollen staan. Kom ik voorbij begint hij mij te filmen. Hij heeft ook een bikepacking fiets bij zich.
Ff praatje maken. Jacopo uit Rome. Hij heeft de Tuscany Trail 2024 afgelopen week gefietst en gaat nog ff door met fietsen in Toscane. Hij is de hele wereld rond gefietst en hij vind deze regio het mooiste wat ie gezien heeft. Het is ook bijzonder mooi hier.

In Volterra heb ik een overnachting geboekt.
En jawel dat ligt op een heuvel. Na al die hoogtemeters ben ik er wel klaar mee om die 3km lange steil k.. klim te doen.
Het zal toch moeten. Tanden op elkaar en gaan.
Mijn overnachting zit echt in het midden van het centrum. Oud plaatsje en super toeristisch. Fietsen geen optie dus wandelen.
Ik zit in een super oud pand. Wat leuk. De fiets mag weer bij mij op de kamer slapen.
Nu uit eten. Soep vooraf en daarna pizza. Heerlijk.

Vandaag 90 km met 1600 hoogtemeters (hm-ters waren de laatste 55km.
Morgen 70+km. Hoogtemeters een verassing.

Goede aftrap van de eerste fiets dag. Veel auto’s gezien, leuk om te lezen. En wat een geluk dat je weer kan genieten van de heerlijke Italiaanse pizza’s! Fijne avond nog, goede nachtrust en morgen op naar het volgende!

Sophie 2024-06-03 22:09:39

Mooie omgeving om te fietsen. Veel mooie auto’s gezien. Het weer is goed, misschien wel te warm, altijd beter dan in Nederland. Slaap lekker en succes morgen😘

Yvonne 2024-06-03 22:34:39

Pittig tochtje zo te zien aan de “vlakke” gravelwegen. Wel mooie plaatjes en leuke verhaaltjes.

Erik 2024-06-03 22:35:04

Wat is Italië toch mooi, nog even aftellen.

Mike 2024-06-04 08:11:56

Geweldig Steven. Ik kijk nu al uit naar je volgende verslag.

Ted 2024-06-04 11:23:34

Steven,heel veel dank voor de spannende verhalen over je interessante belevenissen. Veel succes met alles wat je nog gaat ondernemen! Groeten van Tante Rina.