Amelia - Rome. 120 km. Ik ben er!

Vaticaanstad, Vaticaanstad

Ik ben er!

Jaren over gedacht.
Jaren over gesproken thuis.
Maanden voorbereiding.
Enkele weken fietsen.
En nu is het een geweldige reis en ervaring geworden.

Wat ben ik dankbaar dat ik dit heb mogen meemaken.

Vanmiddag stond ik daar in Vaticaanstad op het Sint Pietersplein.
Niet alleen, maar met duizenden mensen.
Na wat foto’s die bereidwillige mensen wilden maken (let niet op mijn haar. Dat komt nog wel goed 😉) heb ik naar huis gebeld en ons moeder.
En appje in de groep van broers en schoonzussen.
Toen heb ik eea laten bezinken.
Wat mooi dat ik dit heb gedaan.

Nu zit ik op de camping waar ook straks de fiets en bagage word opgehaald.
Vanavond een flesje Prosecco mee naar bed en nu aan de survival nasi.
Die survival nasi is tot 2022 goed. Die heb ik niet met mijn tentje mee teruggestuurd.
Ik wilde deze op de dag van aankomst eten. Waarom weet ik echt niet. En is nog lekker ook nog.
Een aanrader als je niet wil koken.

Het was een erg zware dag vandaag. De zwaarste in deze reis.
120 km, meer dan 1200 hm en temperatuur even meer dan 36 graden.
Hoe de ettape was val ik in herhaling. Slechte weg, veel te warm, tegenwind, druk etc...
Wel viel het mij op dat het steeds viezer werd in de bermen. Als ik voor elk blikje en flesje wat ik gezien heb een euro zou krijgen was ik nu miljonair.

De overweging.
Net als gisteren 😉.
Vanmorgen stond ik op en had ik al in mijn hoofd van, ik kan die 10 km extra naar het Sint Pietersplein wel erbij pakken. En die 10 terug naar de camping lukt ook nog wel.
Wat is er mooier dan bezweet, kapot van fietsen, met bepakte fiets bij de paus op het plein te komen.
Tijdens het fietsen ga je je er ook op instellen. 100 km op de teller is dan 110 kn waar je naartoe fietst. Het zit tussen de oren.
En dat is gelukt.
De laatste kilometers waren het meest bijzonder.
Het werd steeds drukker en stadser.
Vies. Stinken, containers waar het vuil naast staat. Verstikkende hitte. 36.5 graden. Mijn energie-level laag.
Uiteindelijk op het fietspad langs de Tiber gekomen. Heerlijk rustig. Maar nog zo heet en de benen die leeg waren.
Toen kwam ik in Rome stad zelf.
Wat gebeurt daar veel. Ambulances met sirenes, mensen schreeuwen naar elkaar, toeteren, files, ze groeten niet meer.
De laatste 1.5 km was niet meer op de fietsstrook maar in het “wilde westen”.
Ik op de fiets nam netjes de plaats in tussen de tramrails. Helemaal de baan vrij 😜. De gandamerie zei er niks van. Wel Ff opletten dat er geen tram achterop komt want zo hard fietse ik al niet meer. De mensen keken wel. Best gaaf.
Net voor het Sint Pietersplein moest ik weer de stroom in tussen de wandelaars.
Wat vond ik het spannend om zover te zijn gekomen en daar bijna te zijn.
Veel militairen en politie op de been. Ook versmallingen naar het plein toe. Militairen met geweren en als ik ciao zei, zeiden ze niks terug.
Hopen dat ik mijn bagage niet hoef uit te pakken.
Uiteindelijk dan op het plein. Via 2 doorgangen kun je erop. Ik de 2e gepakt. En ik denk ik ben op de fiets en ga naar de deur van de paus op de fiets. Fout dus. Wordt ik aangehouden door een politieagent bij zijn elektrische BMW i3.
Duwen doet hij met handen en voeten aan mij uitleggen. Oké zal ik doen als jij dan een foto van mij wil maken. Nou dat deed de agent niet. Zijn collega agente ook al niet.
Ik was de enige met bepakte fiets op het plein. Dan heb je automatisch aanspraak. Dat is erg leuk die interesse en aandacht.
Na het bellen, appen en genieten de weg terug nemen richting de camping.
Ik had geen drinken meer.
Ik stoppen bij een drink en hapjes kar.
1 flesje cola 3.50 euro. Eerder die dag had ik in een ander plaatsje nog 80 cent betaald.
Nou ik 2x 2 euro stukken gegeven.
Ik wel Ff kijken of er geen bijzondere munt tussen zit voordat ik het gaf.
Krijg ik 50 cent terug en ik kijken, is het een 50 eurocent van het Vaticaan. Koel zeg. Die kom je niet veel tegen. Zal toch wel een echte zijn?

Komende dagen relaxen en paar keer Rome in.
Zaterdag naar huis.
Dan zal er nog een laatste reisverslag update komen.
Ik ga nu de fles Prosecco openmaken en genieten.

Super goed gedaan! Trots op jou en je prestatie💋

Sophie 2019-06-10 22:14:46

Wij zijn met zijn alle zo trots op jou dat je het hebt gehaald met terugslagen maar het is je uit eindelijk toch gelukt nog veel plezier in Rome👍🏼

Brent 2019-06-10 22:21:29

Gefeliciteerd Steven, wat een prestatie. Venijn zat toch nog een beetje in de staart. Geniet van de dagen in Rome.

Laurens en Anja 2019-06-10 22:24:20

Je hebt het super goed gedaan. Wat ben ik trots op je. Vandaag nog een paar keer geappt en nog meer succes gewenst en weten dat het goed komt. Dan krijg je een telefoontje dat je op het sint Pietersplein staat. Dan zijn wij wel heel trots op jou. Samen even het moment beleven. Geniet de komende dagen nog even van Rome en daarna fijn weer thuis. Liefs ❤️💋

Yvonne 2019-06-10 22:24:33

GEFELICITEERD een hele knappe prestatie

Frans en Betsie van de Ven 2019-06-10 22:26:05

Mooi dat je de laatste 100+ kilometer in 1 dag hebt afgelegd. Maakt het gevoel van “dat heb ik toch maar mooi gedaan” helemaal af. Nu genieten van Rome en afkicken van iedere dag op pad zijn met de fiets. Pakkende verslagen geschreven. Was leuk om je belevenissen te volgen.

Erik 2019-06-10 22:37:37

Proficiat en geniet er nog een paar dagen van 👍🍻

Tim Hermans 2019-06-10 22:39:42

Gefeliciteerd Steven. Heb met veel plezier je verslagen gelezen

Joost en Inger 2019-06-10 22:42:15

Gefeliciteerd Steven knappe prestatie.

Harry en Anny 2019-06-10 22:56:04

Knap wat je hebt gedaan. Ik ben zo blij dat je er bent.

Willy 2019-06-10 22:57:20

Super knap gedaan!! Wat een geweldige ervaring. Geniet van alle momenten in Rome.

Erika 2019-06-10 23:13:38

PROFICIAT Steven met deze geweldige prestatie. Genoten van elk verslag wat je stuurde.

Max 2019-06-10 23:18:09

Hartelijk gefeliciteerd met deze mooie prestatie! 🍾 Geniet nog van een paar mooie dagen in Rome en dan een goede reis terug naar huis! Groetjes van Johan en Marijke

Marijke en Johan van Beek 2019-06-10 23:32:43

Proficiat Steven, mooie prestatie, mooie reis en mooie verslagen! Was erg leuk om je te volgen op deze manier. Top, geniet ervan!!

Kelly 2019-06-11 05:57:39

You did it !! Goed gedaan, kerel !

Hans 2019-06-11 06:48:06

goed bezig Steven!

eri 2019-06-11 06:52:16

Je bent er! Geweldig! Dat moet een mooi gevoel hebben gegeven na al die jaren het er over hebben. Missie volbracht. En nu met de beentjes omhoog en genieten van Rome (prachtige stad, ondanks de rommel...;-). Kun je alvast gaan nadenken waar de volgende fietsreis naar toe gaat...:-) Rustig aan en geniet van je prestatie kerel, want dat is het: een prestatie van formaat!

Remco 2019-06-11 07:47:36

Wat een fantastische prestatie Steven. Gefeliciteerd! 💪💪💪 Je zal vast enorm trots zijn. Het was mooi om je verhalen te lezen. Geniet er nog van daar in Rome!

Tom van Oirschot 2019-06-11 07:51:35

Super knap van je Steven! Respect. Lang naar uitgekeken en voorbereid en na een lange, soms zware maar vooral mooie reis ben je dan nu echt in Rome! Geniet ervan en rust lekker uit. Dank voor al je reisverslagen. Fijn dat we met je mee mochten leven.

Brigitte 2019-06-11 08:21:21

Wauw you did it! Gefeliciteerd Steven, wat een prestatie! Nu uitrusten, geniet ervan.

Lonneke 2019-06-11 08:53:15

Proficiat Steven, mooie prestatie en super stoer dat je dit gedaan hebt. Je mag trots zijn op jezelf.

Hans 2019-06-11 09:28:15

WAUW! wat een prestatie, heb je mooi voor elkaar gekregen, topprestatie. Geniet nog van Rome

Jolanda 2019-06-11 10:46:03

Mooie prestatie en goed gedaan. Geniet ervan. Groet

Martin 2019-06-11 19:45:41

Wat heb ik genoten van je verslagen.Ik zal ze missen. Maar nu nagenieten. En goede reis terug.

Tante Rina. 2019-06-11 21:38:51

Super gedaan Steven.

Joep 2019-06-12 02:59:34

Proficiat Steven, mooie prestatie.

Karim 2019-06-12 08:10:52

Gefeliciteerd! Doel bereikt! Nu van Rome genieten.

Bert Jan 2019-06-12 08:31:05

Geweldig Steven, geweldige prestatie en geweldige ervaring!! Heb genoten van je verslagjes.

Chantal 2019-06-12 13:22:01

Steven knappe prestatie, enkele kilo's lichter?

wil 2019-06-12 20:06:26

Van harte gefeliciteerd Steven, een geweldige prestatie!!

Ruud uit Oss 2019-06-12 20:48:00

Steven, wat een geweldige tocht heb je gemaakt. Gefeliciteerd met deze prestatie! Geniet nog van deze dagen in Rome!!

HenriëtteDikmans 2019-06-13 10:48:33

Gefeliciteerd. Je hebt het gedaan. Het is gelukt! Geniet er van!