Registratie- en openingsdag

Albanië, Saranda

Vandaag gaan we niet duiken, dus hebben we afgesproken om om 8.00 te gaan ontbijten.
Er gaan nog wel enkele teams duiken, omdat sommige deelnemers heel veel vertraging hebben gehad onderweg. Toen wij hier een paar dagen geleden slecht weer hadden was in Tirana het vliegveld zelfs gesloten, dus konden sommige deelnemers hier niet naartoe. Die zijn pas gisteren/gisteravond aangekomen en mogen vandaag dus nog duiken. Eigenlijk iedereen die het nodig heeft mag nog gaan duiken. Daar maken alleen de mensen gebruik van die echt nog weinig gedoken hebben.

Vandaag is ook de inschrijfdag. Elke team kan zich vanaf 9.00 uur inschrijven in de hal bij de receptie. De teams die nog een duik gaan maken worden netjes voor gelaten.
Het is er heel gezellig en het verloopt vlot.
Paul van Erp maakt hier de blits. Hij deelt stroopwafels uit. Jammer dat wij daar niet aan gedacht hebben. Volgens Karim (CMAS) is het geen omkoperij; "dan moet je met geld komen" 🤣

Bij het inschrijven vraag ik of ik ook nog een kaartje of zo krijg. Ik weet van vorige keren dat je anders misschien de bus niet in mag, dan hoor je er niet bij. Ik zeg; "ik ben geen captain, ik ben de vrouw van Henny, ik ben wel the boss" Karim zegt; "yes she is the captain. Give her a card".

Na de inschrijving gaan we bij het beach restaurant koffie drinken.
Als de koffie op is gaat Dennis op zoek naar z'n duikbril. Dat was ik gisteren vergeten te vertellen (ik zat bijna te slapen toen ik het laatste stukje schreef)
Toen ze gisteravond in het donker uit de boot stapten, heeft één van de mannen die hielp, de duikbril van Dennis in het water laten vallen. Tussen boot en steiger. Dennis is eerst met alleen z'n reserve duikbril op gaan zoeken. Daarna heeft hij een fles perslucht gepakt en nog een hele tijd gezocht. Na een uur kwam hij bibberend het water uit; zonder de duikbril 😕
Marco en Paul zijn toen gaan helpen zoeken en ja hoor, Marco heeft hem gevonden. Hij zag iets wat op een klein stukje van de rubberen band leek en daar, half onder een steen, zat de duikbril aan vast.
Dennis was héél blij!!

Henny en Paul zijn vanmiddag druk bezig met de Smartdevice. Gisteren hebben ze de IPhone van Paul in het onderwaterhuis gedaan, maar dat lukte niet helemaal met de belichting of zo, dus nu zit Henny's telefoon erin en zijn ze vanalles aan het uitproberen.

De anderen hebben rustig aan gedaan.
Marco heeft z'n vinnen gerepareerd. Hij gaat ervan uit dat ze het nu nog 6 duiken volhouden🤞

We zouden om 16.00 uur bij de ingang van het hotel moeten zijn, dat is nu 16.30 uur geworden. En toen werd het nog een kwartiertje later, maar toen waren er 2 bussen en werden we een kilometer of 2 verderop er weer uit gezet.
Iedereen heeft vanochtend de vlag van hun land ingeleverd en die krijgen we nu, vastgemaakt op een stok.
Er worden foto's en filmpjes gemaakt en we wachten.
Dan komen er kinderen (allemaal jongens) die krijgen een bordje in de vorm van een vis met de naam van het land erop. Bij ons liep Danny en hij wist niet eens waar het om ging. Wij hebben het verteld en Marco heeft een onderwaterfoto uit Zeeland laten zien. Hij zei; "wauw".
Wij lopen in een lange stoet naar een eindje verderop. Onderweg komen we ook nog verschillende Nederlanders tegen die vragen wat we aan doen zijn. Ze zijn heel enthousiast als we het uitleggen.
Helaas kan ik geen filmpjes plaatsen, daarom een heleboel foto's.

Daarna lopen we terug naar het hotel waar om 18.45 uur de technical meeting begint. Na goede uitleg over de regels die iedereen al gelezen heeft en verschillende vragen lopen wij om 20.00 uur naar de eetzaal en om 21.30 uur naar de kamer.
Daar maken Henny en Paul alles klaar, camera en zo, voor morgen. En ik schrijf deze blog af.

Weer een enerverende dag. Maar moet wel heel bijzonder zijn, om zo’n openingsceremonie mee te maken. Jammer dat er geen meisjes meeliepen. Toi toi toi voor morgen. Henny en Paul jullie kunnen het. De laatste voorbereidingen voor het echte werk.

Mariska 2024-10-07 23:32:27

Leuk om jullie reis en wederwaardigheden zo te volgen Captain Marjo 😉 Heel veel succes als straks het echte werk begint

Myriam 2024-10-08 07:05:07

It giet oan. Nu komen de serieuze zaken aan bod. Succes.

W&W 2024-10-08 09:07:39

We zijn heel benieuwd en Marjo fijn om er een beetje bij te zijn. Leuk om te lezen